Et tidsbilde fra det året Kampen ble bydel

Skrevet av Ragnhild Hoel 4. april 2018. Publisert i Historiske Kampen, Kampenkalenderen

Christiania Nyheds- og Avertissements-Blad med undertittel Morgenposten, hadde stor utbredelse på slutten av 1800-tallet. Den fikk fotfeste blant arbeiderklassen og mange av innflytterne til Christiania trengte en upretensiøs og billig avis. Avisa ble populært kalt «Sværta». Da Lise Jørstad pusset opp huset i Sørumgata 6, dukket det opp en bit av denne avisa i veggen, datert 16.april 1878. Husets byggeår var dermed fastslått, det samme året som arbeiderforstaden Kampen ble en bydel i hovedstaden. Hva kan avisa fortelle oss? Det store britiske rederiet National-Linien annonserer for båtbilletter «til New-York og herfra til alle Steder i Amerika» via Liverpool, her «befordres Salon- og Mellemdækkspassagerer hver Uge». Dette er bare fire år før toppåret i norsk utvandring til Amerika, da 28 000 nordmenn emigrerte.
Annonsene viser oss interessant nok også et samfunn preget av innvandring. Norge hadde i siste del av 1800-tallet et liberalt innvandringsregime. Hattemaker J Wagner «anbefaler moderne Flos- og Filthatte billigst – NB: Gamle hatte repareres smukt og billig». Julius Carl Wagner var født i Preussen, kom til Christiania og fikk borgerbrev som hattemaker i 1865. Hans butikker lå i gater som for lengst er borte – Gunnerus Gade og Øvre Vognmandsgade på gamle Vaterland. Kampebraaten og Sandvikens Kalkfabrikkers Udsalg vitner om bedriften ved Sandvika som ble startet av Caspar Donato Brambani, sønn av en innvandrer fra Comosjøen i Nord-Italia.
Brambanis stefar var for øvrig Oluf Onsum, eier av Kværner Brug. I april 1878 demonstrerte brukets arbeidere mot lønnskutt. Politi og militære ble satt inn. 16. april hadde slaget vart i 3 dager i Gamlebyen og på Galgeberg og kampene fortsatte på Kampen. De militære skjøt med skarpt mot mengden, som forskanset seg på knausene ved dagens park og over Brinken. Andre kastet stein på politi og soldater fra husvinduene. Det endte med at soldatene spredte de flere tusen demonstrantene med bajonetter. Hør historiens sus fra avisa i Sørumgata: Den kom ut nøyaktig samme dag som «Onsumslaget» endte – den mest dramatiske dag på Kampen noensinne!
Ragnhild Hoel
Kilder: Store norske leksikon, Wikipedia, Riksarkivet