Fra fengsel til Vår Frelsers gravlund

Skrevet av Lasse Solberg 19. mars 2018. Publisert i Møter

Da Marcus Thrane døde, bodde han i USA. Han ble gravlagt der i 1890. Tidligere utenriksminister Halvdan Koht gravde etter krigen frem ting om mannen som arbeiderbevegelsen i Norge hadde glemt. Koht fikk levningene til Thrane hjem til Norge og i 1949 ble han gravlagt i æreslunden på Vår frelses kirke. Minnetalen ble holdt av Halvdan Koht.

Om dette og mye annet fortalte professor fra Høgskolen på Lillehammer, Tore Pryser, på Bistroen sist torsdag. Pryser er født på Kampen, i Kolstadgata 12 i 1945. Han har skrevet en rekke bøker om arbeiderbevegelsens historie. I 1977 kom boka om thranittene ut, “Klassebevegelse eller folkebevegelse?”, som var basert på hans hovedoppgave til cand.phil.

Marcus Thrane ble født i 1817 og startet i 1848 det som skulle bli en politisk massebevegelse, kalt thranittene. I 1851 holdt de sitt annet landsmøte, Lilletinget, i Christiania. Her ble det vedtak om revolusjon og det brukte myndighetene til å kriminalisere bevegelsen. Thrane fikk omgjort vedtaket dagen etter, men det hjalp ikke. Han og flere fra landsstyret ble arrestert. Han satt inne i 7 år. Han livnærte seg så som fotograf. Familien hadde det vanskelig økonomisk, kona Josphine hadde pådratt seg tuberkoluse og døde i deres tarvelige hjem på Grønland i Oslo i 1962. Thrane tok da med barna og dro til USA.

Thrane besøkte Norge en gang, i 1883 og kom endelig hjem til Norge og Æreslunden Vår Frelsers gravlund 1949.