Irenes historie

Skrevet av Irene Berglund Bjerke 28. februar 2018. Publisert i Historiske Kampen, Kampenkalenderen

Jeg er født i en gammel leiegård på Kampen i 1918. I første etasje i Hakadalsgt. 1 hadde vi en liten ett-roms leilighet. Inngang fra gården under en svalgang. I stua var det plass til en kommode, en skinnsofa, et bord og fire stoler, en barneseng og mammas tråmaskin. På kjøkkenet var det en svart vedovn med damphette, vedkasse ved siden av ovnen. Foran vinduet et lite spisebord og to stoler. Det var elektrisk lys i leiligheten og innlagt vann (vask). Da vi slo ut sofaen om kvelden, måtte vi skyve bordet bort til vinduet.
Hvordan man kunne få plass til juletre i denne lille leiligheten kan jeg ikke forstå, men jeg har et svakt minne om at vi gikk rundt juletreet. Mamma, pappa og jeg med mine to skamler for å danne en ring. Skamlene het «Lillegutt» og «Kåre».Gården var eid av fru Østre. «Østrekjerringa» som vi kalte henne. Ingen fremmede unger fikk komme inn i vår gård, da ble de fort jagd ut. Men vi hadde løkker utenfor, «branngropa» som vi kunne leke på, og Kampens park som nærmeste nabo.
Det var et godt sted å vokse opp. Det var nesten ingen trafikk og trygt og godt å leke på løkka. Unger var det mange av. Det var bestandig noen å leke med.
I Sportshallen var det boksekamper. Det var det stor interesse for, og det strømmet til med folk. Her var det også matineer og teaterstykker om søndagen. Jeg husker jeg så Styrmann Karlsens flammer og Soldat Sveik.
Fru Iversen sto bestandig med boden sin når det var boksekamper. Hun var en tykk og stor dame og bodde i Skedsmogaten 10.
I 1931 ble Kampen Terrasse bygd på løkka og stengte hele utsikten. Samme år ble bodene i vår gård revet og vi fikk vannklosett og bad i kjelleren. Det var det ingen andre tregårder som hadde.
I Nittedalsgt. 1 var det vannpost ute i gården.
Jeg gikk på Kampen skole. Jeg begynte i 1925, og lærerinnen het frøken Kinnerud.. Bestyrerinnen på bespisning var Fr Holm. Her er menyen:
Mandag, havregrøt
Tirsdag, lapskaus og søtsuppe
Onsdag, risengrynsgrøt
Torsdag, ertesuppe
Fredag, plukkfisk
Lørdag, krigssuppe (kjøttsuppe + kjøtt)
Mine oldebarn er nå femte generasjon Osloborgere. Min mor vokste også opp på Kampen i Odinsgate, nå Hedmarksgaten. Hun var født i 1886.
Da jeg var 26, flyttet jeg til Grunerløkka

Notater etter Irene Berglund Bjerke fra 2009