92 år og bokdebutant!

Skrevet av Ivar Nygaard 27. februar 2018. Publisert i Nyheter

Det var fullt hus i møtelokalet på Kampen Omsorg+ torsdag kveld. Så var det heller ikke en helt vanlig begivenhet folk var invitert til.
Kampegutten Trygve Davidsen kunne presentere sin første, og kanskje siste, bok.

Trygve er medlem av Kampen historielag og bor på Kampen Omsorg+, ikke langt fra der han startet på sitt nå 92-årige liv. Han vokste opp nederst i Brinken, helt borte ved Økernveien, og han har mange historier å fortelle fra livet der nede – han har nemlig en usedvanlig god hukommelse. Han er døpt, konfirmert og viet i Kampen kirke og fikk sin solide grunnutdannelse på Kampen skole – så bedre kan det ikke bli!

Boka har tittelen «Det vanskelige livet» og handler om familien Davidsens liv, som har vært dominert av de problemene som følger med å ha to barn med stort omsorgsbehov. Den ene med kraftig astma og den andre psykisk utviklingshemmet og uten språk.

Trygve er ikke ute etter medlidenhet, men han vil rette oppmerksomheten mot de store manglene han har opplevd, særlig innen det psykiske helsevernet. Han mener disse barna, som med full rett kan kalles de aller svakeste, blir nedprioritert og ikke får den omsorgen de har behov for, og som de i følge loven også har krav på. Grunnen er nok blant annet at de tross alt er en liten gruppe som ikke er synlige i folks vanlige liv og derfor ikke får den oppmerksomheten i media som f.eks. mangler ved barnehager og skoler.

Dette var jo også noe av innholdet i talen han holdt under boklanseringen. Blant de mange frammøtte var det også ansatte innen psykiatrien som hadde lært Trygve å kjenne og som verdsatte han utrettelige innsats gjennom snart 60 år for en human behandling av eget og andres barn. De berømmet ham og ønsket til lykke med boka.

Han har forøvrig selv bekostet utgivelsen og har ikke satt noen pris på boka, fordi han ønsker å dele den ut gratis til interesserte. Han vil personlig sørge for at relevante personer innen helsevesen og politikk får sitt eksemplar. Hans ønske er at hans meget personlige beretning skal være med på å åpne øynene hos de med innflytelse på behandlingen av psykisk syke.

Lederen på Kampen Omsorg+, Marit Müller Nilssen, takket Trygve med blomster og Arnulf Øverlands dikt, «Du må ikke sove» hvor det bl.a. står: Du må ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv! – En nyttig påminnelse til de frammøtte og alle andre.

Vi ønsker Trygve lykke til, og håper han oppnår sitt ønske om å bidra til å bedre forholdene han påpeker.

De som interessert i boka til Davidsen kan henvende seg på hans epost trygve.davidsen@gmail.com