Vårprogram 2018

Skrevet av Styret 31. januar 2018. Publisert i Fra styret, Møter

Velkommen til Kampen historielags arrangementer våren 2018.

MANDAG 12. FEBRUAR KL 19.00 I BISTROEN, BYDELSHUSET
Oslo vender tilbake – gjenerobring av et «Nordens Pompeii» – ved Leif Gjerland
I Gamlebyen ligger Oslos «glemte» fortid som minner om byens utvikling fra en liten havn til Norges hovedstad fra 1314. Den ble glemt etter brann og flytting av byen på 1600-tallet, og kalles derfor med rette for «Nordens Pompeii». Nå står vi midt oppe i en gedigen gjenerobring av Middelalderbyen, en prosess som bl.a. historieformidler Leif Gjerland har vært aktiv i formidlingen av i drøyt 25 år. Foredraget tar oss med inn i det spennende arbeidet der bl.a. gavlmaleri, bronedriving, vannspeil og tilbakeført terreng gjør at det første Oslo sakte vender tilbake.

TORSDAG 15. MARS KL 19.00 I BISTROEN, BYDELSHUSET
Marcus Thrane 200 år, historien om Norges første arbeiderleder og thranittbevegelsen 1848–1851 – ved Tore Pryser
Marcus Thranes liv var både spennende og dramatisk. Han ble uriktig dømt og satt i Botsfengselet i mange år, mens hans kone bodde i huset ved siden av brannstasjonen på Grønland for lettere å kunne besøke ham.
Marcus Thranes innsats for å organisere og bedre arbeiderbefolkningens kår hadde ikke minst betydning for befolkningen på Oslos østkant. Så dette er i høyeste grad også vår historie. I fjor feiret vi at det var 200 år siden Thrane ble født.
Tore Pryser, professor i historie ved Høgskolen i Lillehammer, har førstehånds kunnskap om emnet og er en dyktig og levende forteller.

Mandag 23. APRIL KL 19.00 PÅ BISTROEN, BYDELSHUSET
ÅRSMØTE
Vi satser som vanlig på «noe attåt» på årsmøte. Dette er i skrivende stund ikke klart; vi sender ut informasjon om dette så fort vi kan.

TORSDAG 15. MAI KL 18.00.
Vandring: Langs Hovinbekken fra Hasle til Klosterenga – ved Arne Kristiansen
MØTESTED: ved Teglverksdammen, foran Teglverket skole som ligger ved Hasle T- banestasjon.
Hovinbekken samler sitt vann fra vann og myrdrag i Grefsen og Årvollmarka. I den øvre delen er mye av bekken åpen der den renner ned gjennom Årvoll, Brobekk, Økernbråten, Risløkka, Økern, Hovin og ned til Gladengen der vi får det siste glimt av den før den forsvinner i rør og kulverter og ender i Akerselva like før dens munning i Bjørvika. Vi går gjennom Hasle og Ensjø, bydeler hvor det bygges enormt med nye boliger. Tiedemannsjordet og Jordal, med lang historie som industriområder passeres på vår vei ned til Bård Breiviks skulpturpark på Klosterenga.

SØNDAG 27. MAI KL 13.00-16.00. ÅPEN BAKGÅRD
Tradisjonen tro arrangerer historielaget Åpen bakgård under Kampendagene. Beboere på over 30 adresser holder portene åpne for alle. Vi lager kart. God tur!