Kampenjazz

Skrevet av Marit Lauten 6. desember 2017. Publisert i Historiske Kampen, Kampenkalenderen

Begrepet Kampenjazz oppsto en gang tidlig på 1990-tallet i forbindelse med Kjempedagene på Kampen. I noen år hadde Kampen historielag hatt ansvaret for fredagene med en allsidig kulturaften med deltakere som hadde tilknytning til Kampen. Hassa Horn ba meg om å ta det praktiske ansvar, og jazzen fikk en stadig større rolle.Etterhvert ble totalansvaret overtatt av en sentral komité, men jazztradisjonen på fredagen fortsatte. Hassa og jeg etablerte KAMPENJAZZ: den gang en gigantisk jam session med 10 inviterte jazzmusikere, fortsatt med en eller annen mer eller mindre godt begrunnet tilknytning til Kampen. Av faste deltakere fra denne tiden kan nevnes: Odd Riisnæs, Vidar Johansen og Petter Wettre på saksofoner. Fred Nøddelund og Sjur Miljeteig på trompet, Bjørn Kjellemyr og Kåre Garnes på bass. Pål Thowsen, Peder Kjellsby og senere Sverre Gjørvad på trommer. Etter hvert kom også vår glitrende vibrafonist Rob Waring med i den faste gjengen. Vi slet med å finne lokale jazzpianister, så der kom og gikk flere, bl.a. Richard Johnsen, Michael Block, Jørn Øien, Anders Aarum. Også ellers i året arrangerte vi noen få konserter undernavnet Kampenjazz – særlig vil jeg nevne Torgrims Sollids store band Søyr.
Mens alt dette pågikk på Kampen, ledet jeg også driften av Oslo Jazzhus, som dessverre døde av økonomiske årsaker i 1996. For meg ble savnet stort, og dette ble drivkraften bak etableringen av Kampenjazz som fast klubb fra 2000, med første konsert 6. september – og i driftsmessig samarbeid med daværende Kafé Kampen. Da Kampen Bistro overtok i 2001, fikk klubben lov til bruke lokalet, men med eget driftsmessig og økonomisk ansvar. Jeg fikk da på beina et formelt styre bestående av Erica Berthelsen (Blå) Lise Gulbrandsen (Oslo Jazzfestival) og selvsagt meg selv som autoritær sjef. Da vi søkte om medlemskap i Norsk Jazzforum ble det umiddelbart innvilget, og vi fikk søke driftsmidler både her og der. Viktigste økonomiske bidragsytere ble da: Norsk Jazzforum, Østnorsk jazzsenter, Fond for lyd og bilde, Kulturrådet – og ikke minst Musikkverkstedsordningen som ga oss penger til nytt lydanlegg, piano og trommesett. Vi var blitt en profesjonell klubb, som sogar fikk prisen ”Østlandets beste jazzklubb” i 2003. Kampenjazz ble raskt et godt merkenavn, kjent langt ut over Kampens, Oslos og Norges grenser.
I 2006 ble jeg dessverre alvorlig syk og forlot etter hvert landet til fordel for Nice, og andre overtok driften. Aktiviteten ble etterhvert flyttet til Caféteatret på Grønland hvor klubben fortsatt lever i beste velgående.