Om Kampen Janitsjar på Bistroen

Skrevet av Lasse Solberg 16. november 2017. Publisert i Historiske Kampen, Møter

55 møtte opp på Bistroen da Terje Knudsen fortalte og viste bilder om Kampen Janitsjarorkester. Knudsen har skrevet boka “Fra Kampen til New Orleans” sammen med Grete Letting. Grete er datteren til Rolf Letting, som sammen med noen andre, stiftet korpset i 1929. En av dem, 97 år gamle Normann Larsen, skulle være tilstede men ble dessverre forhindret.

Terje Knudsen har selv vært medlem i korpset siden 1964 og åpnet kvelden med “Kampeguttas sang” av Rolf Letting fra 1946. Letting var leder og dirigent i en rekke år.

Og det var hjemme hos ham i Sigurds gate 5 det hele startet i 1929. Her øvde de, før de fikk et bedre egnet lokale i Sverres gate. Det første navnet var Kampen Ungdomskorps, før de skiftet navn til Kampen Arbeiderungdomskorps. De sympatiserte med kommunistene og var et orkester i klassekampens tjeneste i de harde 30-åra. Hver 1.mai begynte de å spille i Steners gata og det gjør dem ennå, nå med det upolitiske navnet Kampen Janitsjarorkester. Nå har de også i mange år startet 1. mai i Kampens gater og på Kampendagene har vi vært så heldig å ha korpset.

Kampen Janitsjar ble på 60-tallet Norges mest kjente orkester. De var på norsk fjernsyn med Wenche Myhre som solist. Da Einar Gerhardsen ble gravlagt var korpset med i sørgemarsjen med Chopins sørgemarsj. I 1985 under New York Maraton spilte de ved innkomsten i Central Park, med havrettsminister Jens Evensen på trekkspill og med Grete Waitz som vinner. Høydepunktet var ellers besøket i New Orleans i 1999 og her ble de æresmedlem av byen. Frode Thingnæs var dirigent i korpset i 38 år frem til han døde i 2012.