Fylling og barneparadis

Skrevet av Ellerr 15. desember 2008. Publisert i Historiske Kampen

Birigata (1913)Med dette foto foran oss og vi etter hvert kan orientere oss ut fra Kampen skole som vi ser i bakgrunnen, begynner problemet: Hvem i alle dager kan hjelpe oss med dette? Slik begynner en artikkel i kalenderen for 1990. Og de fant henne, 82 år gamle Anna Hansen med hukommelse som en datamaskin.

– Du verden, se her ja: I huset vi ser med trappa bodde familien Sørensen/ Sanne, og altså da et par generasjoner senere, også Odvar Sanne- en av de bærende krefter i 1950- årenes The Monn Keys. Og her familiene Hansen/ Aasen. Tømmerhuset du ser i bakgrunnen med vindu på gavlen, ligger i den daværende Birigaten

JA, MEN SELVE SKRENTEN, FRU ANNA?

– Skrent du liss`om. Det var rene fyllplassen, Kampens Grønnmo, hvor bl. a. et fruktlager i Calmeyergaten, droppet sine “skadde” produkter. Et paradis for unger var det!!

OG TIDEN FOR DETTE UTSLAG AV EDENS HAGE?

– Ja, slik jeg husker det må det være rundt 1913/ 14. Da første verdenskrig brøt ut høsten 1914, ble vel mye av en slik form for import stanset av naturlige årsaker. Jo, denne fyllinga var mye av et Eldorado for oss, og da som nå: Kampen noe helt for seg selv.

Enig- Javisst

ellerr