Sidsel Levin på Bistroen

Skrevet av Lasse Solberg 22. oktober 2017. Publisert i Møter

Tidligere leder av Jødisk Museum i Oslo, Sidsel Levin, fortalte om norsk-jødisk liv i Norge gjennom 165 år. Med seg til møtet på Bistroen hadde hun sin mor, Solveig, som fyller 103 år i desember. Da alle jødene i Oslo ble arrestert  25.november 1942, var Solveig hos friserdamen og slapp unna. Hun flyktet til Sverige med datteren Mona og i 1944 ble Sidsel født i Sverige.

Før 1851 hadde ikke jøder adgang til Norge, den så kalte jødeparagrafen. Henrik Wergeland kjempet for at denne paragrafen skulle oppheves og i 1851 ble den opphevet av Stortinget. Dette fikk ikke Wergeland oppleve, da han døde noen år før. I løpet av noen år kom det ca 1200 jøder til Norge fra Øst-Europa. De slo seg ned i de store byene, Oslo, Trondheim og Bergen. I Oslo bodde mange på Grünerløkka og i nærheten av synagogen i Calmeyersgate(nå Jødisk Museum). De integrerte seg raskt, men holdt fast på egne tradisjoner og skikker. Mange jobbet innenfor manufaktur og Bernstein manufaktur nederst i Markveien ble en kjent butikk. Besteforeldrene til Sidsel slo seg ned på Grünerløkka i 1905.

Da krigen kom til Norge  i 1940, ble det svært vanskelig for jødene. Fra februar 1942 måtte alle jøder ha en J i identitetskortet sitt. Og i oktober 1942 begynte arrestasjonene, som endte med at 532 ble deportert med Donau 26.november. Bare 34 overlevde.