Carl F. Johannensens tobakksfabrikk

Skrevet av Vicky Aasen 24. november 2007. Publisert i Historiske Kampen

Carl F. Johannesens tobakksfabrikkTobakksfabrikk på Kampen? Det skal ha vært en tobakksfabrikk på Kampen før århundreskiftet, der det blitt sagt. Ja, det er ganske riktig, det har det vært. Men hvor lå denne fabrikken?

Min far fortalte en gang, at da moren hans var liten, hadde Carl F. Johannesen en tobakksfabrikk i bakbygningen i Norderhovgate 4. I branntaksten fra 6. januar 1879 er tobakksfabrikant Carl F. Johannesen oppført som eier av eiendommen på hjørnet av Brunsgade (Norderhovgata) og Markveien (Nannestadgata), det vil si Norderhovgata 4.

Adressebøkene fra denne tiden viser også at det var en tobakksfabrikk her fra rundt 1879. I folketellingene ser man at det bodde flere tobakksarbeidere på Kampen. Blant annet her i nummer 4 bodde cigarmaker Larsen foruten Carl F. Johannesen selv med sine familier. Carl F. Johannesen var også inntil 1889 eier av Nannestadgata 4. Her hadde han en tid tobakksutsalg, men hovedutsalget var i Storgata 4.

Nannestadgata etter brannen i 1889Den 19. mai 1889 var det brann i bygningene i Norderhovgata 4, og i 1890 flytter Carl F. Johannesen virksomheten til Carl XIIs gate på Vaterland, omtrent der vi i dag har Oslo City. Med dette avsluttes ti års virksomhet på Kampen, som sikkert i disse årene hadde gitt arbeid og inntekt til mange familier. Kanskje fulgte noen av arbeiderne med til Vaterland. Hva vet vi?

Norderhovgata / Nannestadgata 2008Nå (2008) holder Knappebutikken Snella & Petronella til på hjørnet Norderhovsgata/Nannestadgta. Innehaveren av butikk og verksted, eller knappelab, som hun gjerne kaller det, heter Natascha Krabbe. – Det er jeg som er selve Petronella, fastslår hun smilende. (Fra Kampenposten våren 2008)

Tagger:,