Walter Willanger (16.06.1935-17.09.2017)

Skrevet av Jarl Frode Bech 12. oktober 2017. Publisert i Kampianere

Kampegutten Walter gikk bort 17.09.2017. Barneårene tilbrakte han på Kampen, ved gamleparken, men et par år etter krigen flyttet han ned til Nannestadgata 2 – ”2-er’n”. Han ble straks med i kameratgjengen rundt Kjølberggaten, selv om hans beste venner fremdeles bodde oppe ved parken. Vi hadde mange morsomme opplevelser sammen, spesielt fordi han vakte beundring for sin tegneferdighet og sin netthendthet med båt- og flymodeller. Han var også fenomenal til å tegne Disney-modeller og figurer fra avisenes tegneserier.Walter var også fotointeressert, og var ofte oppom meg, siden min bror var fotograf allerede den gang.

Etter å ha vært førstereisgutt en tid, kom han tilbake, bare for å fortelle at han skulle emigrere til USA. Han hadde slektninger derover, så han tok Amerikabåten til New York og reiste videre med buss. Det eneste engelske orde han kunne, ar ”apple”, så han livnærte seg ved å kjøpe ”apple” ved hver busstopp!
Da han kom i vernepliktig alder, vervet han seg noen år, der han etter hvert ble stasjonert i England. Da var veien hjem til kameratene på Kampen kort. Han glemte aldri at han bodde hos meg da han kom på permisjon, og vi benyttet også sjansen til vekke beundring ved å ha med en ”ornt’li!” amerikaner på byen.
Da militærtjenesten var unnagjort, tok han ingeniørutdannelse innen moderne elektronikk. Han fortalte at han som nyutdannet elektroingeniør var på sightseeing i flyfabrikken Boeing i Seattle(?). Da han ble spurt om hvilken utdannelse han hadde, fikk han tilbud om lederjobb på stående fot. ”Jeg kan jo ikke så mye om flyelektronikk”, svarte Walter. ”Spiller ingen rolle, det er det heller ingen her som kan, så du får ta ledelsen” var svart. Og dermed ble Boeing Walters arbeidsplass i mer enn 40 år!
Vi gikk glipp av mange års kontakt, siden Walter til å begynne med hadde flyttet en del. Ved en tilfeldighet fant han en adressekatalog fra Norge, der også vårt telefonnr. sto. Plutselig fikk jeg en telefon, da det tok en stund før jeg skjønte hvem som ringte. Da satt jeg med et brev jeg hadde sendt, men som kom i retur, med ”address unknown”. Vi fikk en lang prat i telefonen, og så begynte korrespondansen.
Walter giftet seg for 2. gang med sin Dolores Han fortalte at han også hadde kontakt med kampegutten Arne Larsen, som bor i Vancouver, Canada, ikke så langt fra Seattle.