Høstprogram 2017

Skrevet av Styret 20. september 2017. Publisert i Møter

ONSDAG 4. OKTOBER KL 19.00 I BISTROEN, BYDELSHUSET Norsk-jødisk liv og historie gjennom 165 år ved Sidsel LevinKampen historielag har tidligere satt søkelys på jødiske familier som bodde på Kampen og mistet livet i Holocaust. I kveld får vi kanskje høre litt om dem, men vi skal først og fremst utvide perspektivet: Sidsel Levin forteller om den jødiske innvandringen til Norge, slitet de første tiårene, familieliv og yrkesliv. I Oslo ble Grünerløkka et sentralt jødisk område. Vi får høre om hvordan jødisk kultur og tradisjoner blomstret i førkrigstiden, om hendelsene under krigen og ettervirkningene, og om dagens antisemittisme. Sidsel Levin er opprinnelig musikkpedagog og en av de fremste formidlere av jødisk kultur og historie i Norge. Hun var tidligere daglig leder for Jødisk Museum i Oslo.

ONSDAG 8. NOVEMBER KL 19.00 I BISTROEN, BYDELSHUSETHistorien om Kampen Janitsjarorkester fra starten og fram til i dag ved Terje KnudsenKampen Janitsjar har helt siden stiftelsen 10. september 1929 betydd mye for folk i Oslo generelt og i vår bydel spesielt. Terje Knudsen vil ta for seg den tidlige historien, menneskene bak oppstarten og veksten helt fram til i dag. Han vil vise oss hvorfor Kampen er et annerledes og spesielt korps, den musikalske bakgrunn og utviklingen så vel som viktige begivenheter opp gjennom årene. Orkesteret har alltid gått sine egne veier, hvor det musikalske når det gjelder stil, innhold og utførelse har stått i sentrum. Han gjør opp status for korpset i dag, musikalsk og organisatorisk, og det hele vil krydres med gode, utvalgte historier. En av stifterne av Kampen Janitsjar, Norman Larsen – 97 år gammel, kommer på møtet.
TIRSDAG 12. DESEMBER KL 19.00 I STORSALEN (1.ETG), BYDELSHUSET”På stengrunn” – sanger med tekster av Rudolf NilsenRudolf Nilsen har en sterk posisjon i norsk lyrikk. Mange av hans kampdikt for arbeiderbevegelsen er tonesatt og noen fungerer som kampsanger blant unge radikale den dag i dag. Han skrev også «bydikt», små kjærlighetserklæringer til byen (spesielt østkanten i Oslo), bymenneskene og bylivet. Mange av disse sangene ble samlet på albumet «På stengrunn» fra 1973 med undertittel «16 Sanger av Rudolf Nilsen». 40 år etter utgivelsen begynte de fleste av artistene fra plata – alle sentrale norske musikere – å framføre sangene igjen noen få ganger årlig. Vi får høre Lars Klevstrand, Kari Svendsen, Steinar Ofsdal, Jon Arne Corell og Carl Morten Iversen. (På den originale plata medvirket i tillegg Lillebjørn Nilsen.)  Kampen Bistro åpner baren. Alt dette for kr. 150,-.Vi kan love en enestående førjulskveld på Kampen!