Mr. Kampen, Leif Ryve

Skrevet av Greta Gulbrandsen 8. desember 2008. Publisert i Kampianere

Leif RyveDa Historielagets første formann døde i 1993, skrev Greta Gulbrandsen minneord om Leif Ryve i Kampenposten. Greta overtok ledervervet etter Ryve i 1988. Vi tar her med noe av det Greta skrev den gang i 1993.

Leif Ryve er ikke blandt oss lenger. En kjent og kjær skikkelse har gått bort.

Leif var spesiell, med egne meninger om mange ting. Men du verden , så snill og hjelpsom. Noe Sørli damegruppe alltid vil huske ham for. De hadde en egen plass i hjertet hans. Sørli Idrettsforening, ja. Der var han sjef for mygglaget, og hvilken sjef! Laget elsket ham, jeg husker spesielt en juletrefest i Sørli. Damegruppa hadde kjøpt inn fotballdrakter til laget, og Ryve, som guttene alltid sa, presenterte hver og en spiller i ny drakt. Ikke et øye var tørt den kvelden. Men Leif var også Lyngutt og G.I.F. gutt. Han var også en ivrig funksjonær i Skiforeningen, som løypevakt under Holmekollrennene.

Men tilbake til Kampen. Hvem husker ikke Ryve’s i Hagegata. Eller Kampens “Carl Johan” som han sa. Der hadde Leif og Bibbi en forretning for dameundertøy, og Leif kunne størrelsene på de fleste av oss. Leif brente for mange saker. Kampen skoles musikkorps var en av disse. Kampen Janitsjar likte han også. Hver 1. mai kl 0700 var han på plass for å følge korpset rundt på Kampen.

Men Kampen historielag var hjertebarnet hans. Han var en av initiativtagerne sammen med sin gode venn CC. Under Kjempedagene i fjor fikk han Kampenprisen 1992. Et meget populært valg.

Vi vil savne deg. Men et minne har jeg. Når jeg lukker øynene, ser jeg Leif vandre opp mot Kampen i sin kappe og litt spesielle hatt. Jeg smiler litt for meg selv og tenker. Der går Mr. Kampen himself. Takk, min gode venn.

August 2009: Mannen som overtok Ryves i Hagegata 36B, har solgt butikken. Eivind Kristiansen har leiet  lokalet fra 1983 til 1990. Da fikk han kjøpe den av Ryve. Han har drevet med salg av vinprodukter, kaffe og te. Historielaget fikk en titt inn i butikken. På bakrommet hadde Ryve bygget en hems. Der sov Ryve under krigen. Ryve bodde selv i 2. etg. til sin død i 1993.

Tagger: