Den rene og ranke

Skrevet av Lasse Solberg 25. august 2017. Publisert i Kampianere, Nyheter

Gårdsdagens arrangement med nedleggelse av snublestein for Ottar Lie ble meget vellykket. Ca 70 personer møtte opp ved hjørnet av Normannsgata og Skedsmogata, til tross for litt regnvær. Mange av Ottar Lies etterkommere var der, mange hadde ikke sett hverandre på mange år. Gunther Demning, mannen som startet prosjektet “stolpersteine”, var selv til stede og la ned steinen like ved der Inga og Ottar Lie bodde.

Visesangeren Kari Svendsen, med gitar, laget fin stemning med arbeidersanger av Rudolf Nilsen. Dagens hovedtaler var professor Terje Halvorsen. Han fortalte om Ottar Lies liv frem til han og Inga ble arrestert , han skutt på Trandum, hun sendt til Ravensbruck. Inga overlevde og bodde i nr 18 til hun døde i 1995

Da Ottar Lie fikk beskjed på Grini om at han skulle henrettes, sa han: “Hva som skjer med oss etter døden, herr kommandant, har ingen betydning. Vi har fylt vår misjon”.

(Terje Halvorsens tale kan du lese i sin helhet nederst i denne saken)

Ottar Lies barnebarn, Kjersti Arnfinsdatter Johansen, la så ned en blomst ved den nye snublesteinen for Ottar Lie, før alle sang med da Kari Svendsen avsluttet minnestunden med “Revolusjonens røst” av Rudolf Nilsen.

Nå er det lagt ned to snublesteiner for ikke-jøder i Norge. Begge etter initiativ av Ivar Nygaard.Den første var for hans far Tormod, som er i Hegdehaugsveien, ved “Lorry”.

terje Halvorsens tale