Bowie på Jordal

Skrevet av Arne Kristiansen 10. august 2017. Publisert i Historiske Kampen, Kampenkalenderen

I 1990 kom endelig min sjanse til å få se David Bowie i levende live. Han var ute på sin Sound and Vision World Tour; turneen hvor han skulle si farvel til sine mange store hits. Han ville fri seg fra den gamle katalogen for å kunne spille den nye musikken. Fans fra hele verden hadde gjennom lang tid stemt på sanger via telefon. Bowie hadde bare en gang tidligere vært i Norge (1978 i Ekeberghallen). Fram til 2004 ble det ytterligere 7 konserter i Norge og han har uttalt at han trivdes godt her.
22. august inntok han scenen på Jordal Idrettsplass. Det var bare å spasere ned den gamle trappa fra 30-tallet, så var jeg der. Det strømmet folk inn fra Galgeberg, et sted mellom 15 – 18 000 mennesker var møtt opp. Kim Wilde gjorde sitt beste for å få opp stemningen, hun huskes nok best for megahiten You keep me hanging on fra 1987. Men, som for meg, var det David Bowie de aller fleste ventet på. Og endelig sto han der, mannen som hadde fascinert meg opp gjennom 70 og 80 årene med de mange karakterene og hamskiftene.
Space Oddity, Rebel Rebel, Ashes To Ashes, Life On Mars, Ziggy Stardust, China Girl, Station To Station, Young Americans og Changes runget ut over sportsplassen. Det var høy allsangfaktor den kvelden og mange i nabolaget fikk en gratiskonsert. Med et strålende band, hvor Adrian Belew nok er den mest kjente, ble den en strålende kveld med Bowie i storslag.
Kunstneren med de tusen ansikter regisserte også sin egen død nå i vinter. I halvannet år klarte han å holde hemmelig at han var alvorlig syk. David Bowie døde av kreft 10. januar 2016, 69 år gammel, kun få dager etter at han slapp sitt kritikerroste 29. album «Blackstar». Han etterlater seg en stor «arv» som er tilgjengelig for oss alle.