Kronprins Olav på Kampen skole

Skrevet av K. H. Aftenposten 1.juni 1948 20. mai 2017. Publisert i Historiske Kampen, Kampenkalenderen

Det har vært festlige og høytidlige på stunder Kampen skole også før, men sin uten sammenligning største dag opplevde den snart 60 år gamle skolen i går da Kronprins Olav avduket minnetavlen over 23 av skolens tidligere elever som falt i frihetskampen.
Høytideligheten var fastsatt til kl 12, men allerede kl 1045 kom Kronprinsen. Overlærer Amundsen hilste velkommen ved skoleporten, og så bega Kronprinsen seg inn i skolebygningen. Kronprinsen hadde ytret ønske om å overvære undervisningen før selve minnehøytidligheten tok til. Hele skolen var pyntet med flagg og blomster og besøket inne i skolen ble avsluttet med at den kongelige gjest ble servert Oslofrokost.

Det er fire elever fra skolen som har samlet inn penger og har hatt ideen til dette minnesmerket.En av dem, Torgeir Akselsen fra Telemarksvingen 4 takket for bidragene og til dem som hadde vært behjelpelig med å få minnestøtten reist. Etter at så Gerd Knatterød og Turid Albe hadde lest dikt av Nordahl Grieg, ba overlærer Amundsen Kronprins Olav å foreta avdukingen. Da kronprinsen trakk til side for den vakre minnetavlen, satte Kampen kirkes klokketårn i med 9 malmfulle klemt, og så sang man to versa av fedrelandssalmen. Det hele ble avsluttet med to vers av “ Ja, vi elsker” og så forlot Kronprins Olav Kampen skole.
Den vakre minnetavlen i bronse er utført av billedhogger Knut Steen fra Hølandsgata 7, etter en tegning av arkitekt Bast.