Brødre med OL-gull

Skrevet av Thor Gotaas og Lasse Solberg 31. mars 2017. Publisert i Kampenkalenderen, Kampianere, Møter

Det ble en hyggelig kveld med roerbrødrene Alf og Frank Hansen på Bistroen en onsdag i mars. 50 interesserte tilhørere hadde møtt opp og denne gangen var det flere menn enn kvinner i salen. Mange av dem hadde vokst opp sammen med brødrene fra Nedre Kampen.

Gutta ble intervjuet på scenen av Arne Kristiansen og de ble fort enige om at de tilhører Kampen, ikke Tøyen. De bodde i Borggata 14 og 16 helt oppe ved Jens Bjelkes gate, ikke langt fra Knut Johannesen. De fortalte om interessen for all idrett i ungdomstiden og hvorfor det det ble roing i Ormsund Roklubb. Høydepunktet i karrieren var selvsagt Ol- gullet fra 1976 og vi fikk se filmen fra løpet som ble sendt direkte på NRK med familien i studio.Frank la opp da Norge boikottet OL i Moskva 1980, mens Alf fortsatte med ny makker.

Her er det vi har i kalenderen for 2017, fra boka “Birken” av Thor Gotaas:
Alf og Frank Hansen vokste opp på Nedre Kampen. De gikk på Tøyen skole, mens faren som var brannmann, hadde gått på Kampen skole. Gutta bodde hjemme hos moren og faren på to rom og kjøkken til de giftet seg midt på 70-tallet. Om kvelden satt faren i stua og så på fjernsyn og røykte. Brødrene kunne ikke legge seg før faren var ferdig med TV-titinga, for han satt i sofaen som også fungerte som dobbeltseng. Lufta var tjukk av tobakksrøyk da brødrene sovnet. Treningsklær ble tørket over ovnen, der moren laget mat, og klærne luktet av gårsdagene middag. Gutta syntes de hadde det suverent, og tenkte ikke over at plassen var liten.
De begynte med bryting i Fagen 26, men som junior begynte den 1,96 høye Frank med roing i Ormsund Roklubb. Alf, som var 1,86 høy, dro til sjøs som 15-åring og kom hjem med tatoveringer. Det neste året vanket han på Youngstorget og var mest interessert i biler og damer. Han tok sitt første åretak I 1965, 17 år gammel.
Brødrene Alf og Frank fra Nedre Kampen tok OL-gull i dobbeltsculler i Montreal i 1976 og ble verdensmestere i 1975, 1976 og 1978.