Muri og Wilse

Skrevet av Lasse Solberg 16. februar 2017. Publisert i Møter

Bistroen var fullsatt da journalisten Beate Muri fortalte og viste bilder fra boka”Wilses Kristiania”. Anders B. Wilse var en norsk fotograf som dokumenterte Norge fra 1900-1947. Det er mange tusen bilder han har etterlatt seg til stor glede for alle med hjerte for historien. Han besøkte også Kampen flere ganger og bildene herfra er også med i boka til Beate Muri.

Boka er delt inn i kapitler som industri, handel og kontor, helse og omsorg, service (politi og brannmenn) og kunst og kultur. I det siste kapitlet fortalte Muri at Wilse kanskje var verdens første paparazi- fotograf. Han ville ha bilde av den meget skye Henrik Ibsen på vei til Grand. Han måtte ut flere dager for å få det bildet han ville ha, Ibsen på sleden foran statuen av seg selv ved Nationaltheatret.