Joronn Dahl og Galleri Kampen

Skrevet av Historielaget 1988 11. februar 2017. Publisert i Historiske Kampen, Kampenkalenderen, Kampianere

Ja, månedens motiv får vel de fleste til å utbryte:”Det er jo Joronn,jo”. Galleri Kampens dynamisk leder, dette herlige resultat av norsk/dansk alliance, som med sin smilende, livsbejaende innstilling til livet i alminnelighet og livet på Kampen i særdeleshet- er en livgivende vitamininnsprøytning for alle her oppe på Oslos egentlige Monmartre.

Joronn Dahl har med sitt galleri- oppført på restene av en salrygget gammel stall fra 1860- tallet i Norderhovgata- skapt en kulturinstitusjon.
Og den er ikke bare til glede for vår egen bydel, men hun utviklet også galleriet til å være blant byens 4-5 beste og mest respekterte.
I sin klan av kunstnere hun har har gitt oss gleden å oppleve, nevnes: Vår egen Knut Steen, pappa Per Lorentz Dahl, Britt H. Fuglevaag, Steinar Klasbu, Knut Rumohr, Frants Widerberg, Sigurd Winge, Fritz Røed- pluss en rekke utenlandske kunstnere som har gitt oss estetiske opplevelser i hopetall.
Takk for at du er DU, Joronn, og at du kom til Kampen med solskinn i ditt sinn.