Vårprogram 2017

Skrevet av Styret 29. januar 2017. Publisert i Møter

ONSDAG 15. FEBRUAR KL 19.00 I BISTROEN, BYDELSHUSET
Arbeidsliv i Wilses Kristiania ved Beate Muri
Beate Muri er lokalhistorieformidler og tidligere typograf og journalist, blant annet kjent for sin ukentlige lokalhistoriske spalte i Dagsavisen – «Byen slik den var». I boka Wilses Kristiania som kom ut i fjor har hun valgt ut 270 bilder tatt av den berømte fotografen Anders Beer Wilse i perioden 1900–1925. Fellesnevneren er arbeidsliv. På møtet vil hun presentere et utvalg av bildene og gi et innblikk i arbeidsmiljøer og arbeidsprosesser som for lengst er historie.

ONSDAG 22. MARS KL 19.00 I BISTROEN, BYDELSHUSET
Roerbrødrene Frank og Alf Hansen fra Kampen
Brødrene Hansen vil fortelle om sin eventyrlige roerkarriere og fra livet på Kampen i etterkrigstida. Brødrene tok OL-gull, Norges eneste gullmedalje i Montreal i 1976, og 3 VM-gull sammen i dobbeltsculler. Hvordan kunne to Kampegutter, fra en del av byen som i hovedsak fostret boksere, brytere, skøyteløpere, fotball- og hockeyspillere, bli roere av verdensformat?

ONSDAG 19. APRIL KL 19.00 I BISTROEN, BYDELSHUSET
ÅRSMØTE og
Filmkveld: Oslofilmer
Etter krigen gikk kinodirektør Kristoffer Aamot (1889-1955) i gang med et storstilt prosjekt: å dokumentere dagliglivet i Oslo. Filmene ble vist som forfilmer, men allerede fra starten var bevisstheten der om at de skulle fungere som et «levende arkiv» over byen, til glede for kommende generasjoner. Unik byhistorie – initiert av en visjonær byråkrat! Landets beste regissører og fotografer var i sving mellom 1947 og 1982. Filmene er digitalisert og tilgjengeliggjort av Norsk filminstitutt og Oslo byarkiv. Denne kvelden viser vi et knippe av disse oslofilmene.

TORSDAG 11. MAI KL 19.00. MØTESTED: 18.00 ved Rådhusbrygga (eksakt tid sendes ut når rutetabell foreligger)
Vandring: Hovedøya – ved Trygve Panhoff
Deltidsmunken på Hovedøya gjennom 30 år tar oss med gjennom øyas spennende historie, fra klosterlivet i middelalderen til militærområde, interneringsleir og badeparadis. Mange kjenner også Trygve som dukkespiller i Arjuna Forteller- og Dukketeaters forestillinger i Kommandantboligen på Hovedøya. Trygve Panhoff har bodd på Kampen siden 1994.

SØNDAG 28. MAI KL 13.00-16.00. ÅPEN BAKGÅRD
Tradisjonen tro arrangerer historielaget Åpen bakgård under Kampendagene. Beboere på over 30 adresser holder portene åpne for alle. Vi lager kart. God tur!