Kampen fra luften

Skrevet av Vidar Johansen 3. november 2008. Publisert i Historiske Kampen

Gamlehjemmet i NormannsgataHer ser vi et flyfoto over store deler av Kampen tatt i 1936. Det er mye interessant på dette bildet, bl.a. trehusene som ”sperrer” Kjølberggata i bunnen av Nannestadgata og trikken med trikkespore oppover Hagegata. Helt nederst i venstre hjørne ser vi bl.a. Normannsgata 20 og 22 med butikker i 1.etasje og et gedigent trehus med sidebygning i bakgården.

Huset i bakgården hadde også adresse Normannsgata 22 og disse tre husene utgjorde Kampens Gamlehjem frem til 1934 da det ”nye” gamlehjemmet stod ferdig i Brinkensgate. Hjemmet i Normannsgata ble drevet av Kristiania Menighetspleiernes Fællesutvalg og hadde plass til ca 50 gamle. Eiendommen med de tre husene ble kjøpt i 1913 for kr 31 000.- I 1935 ble husene mot gaten bygget om og Kristine Mangens Melkeforretning startet i Normannsgata 20 og Cecilie Båstads Manufakturforretning i nummer 22. Disse drev butikkene her til langt opp på 1960-tallet.

Fra folketellingen for Kristiania i år 1900, kan vi lese at i Normannsgt. 20 bodde det 22 personer og i Normannsgt. 22 bodde det 46 personer, med stort og smått fordelt på forgård, bakgård og sidebygning. Det store huset i bakgården var leiegård med diverse eiere frem til midten av 1980-tallet, da det dessverre ble revet for å få plass til borettslaget Brinken 11.

Kampen med KjølberggataHer ser vi Gamlehjemmet i høyre billedkant. Legg også merke til trehusbebyggelsen midt i Kjølberggata. Dette var før gata delte Kampen i to og Tøyen oppstod. Vi mangler bilder fra gateplan fra denne delen av Kampen, noen som har noe?

Tagger:, , , ,