Boklanseringen

Skrevet av Lasse Solberg 18. desember 2016. Publisert i Historiske Kampen, Møter

Folk strømmet til Storsalen på Bydelshuset da vi lanserte boka vår”Tilværelsen på Kampen” onsdag kveld. Alle som hadde forhåndsbestilt boka, fikk den utlevert. Dessuten fikk de møte fire av Kampens store sønner, Knut Johannesen, Frank og Alf Hansen og forfatteren Karsten Alnæs.

Styremedlem Ivar Nygaard fortalte om boka tilblivelse, fra starten for snart to år siden, om tvil og tro på prosjektet, og den geniale ideen om forhåndsbestilling av boka, crowdsoursing, som ga ga oss muligheten til å sette i gang.

Arne Kristiansen var kveldens konferansier, og intervjuet de fire store pluss forfatteren av boka, Jan Erik Thoresen. Jan Erik er fjerde generasjon på Kampen fra Normannsgata 32 og har skrevet flere bøker, blant annet en roman om oppvekst på Kampen på 50-tallet.

Knut “Kupper`n” Johannesen fortalte om sitt liv som skøyteløper, med særlig vekt på løpet i Squaw Valley i 1960. Det er jo 56 år siden, men Knut fortalte i detalj om løpet som har gått inn i historien som en av de største begivenheter i norsk idrett. Det var Bieber- tilstander på Kampen da han kom hjem til Hertug Skules gate etter sine triumfer på isen.

Da han kom til Østbanen etter sitt første NM i 1955, ble han båret på gullstol ut til en ventende bil. Frank Hansen sa han trodde Knut Johannesen var Norges mest populære mann gjennom alle tider. Frank og Alf vokste opp noen hundre meter fra “Kupper`n”, også de fra enkle kår på Nedre Kampen. De tok Norges eneste gullmedalje i Montreal i 1976.

Forfatteren Karsten Alnæs kom til Sigurds gate på Nedre Kampen som åtteåring. Han likte miljøet på østkanten, men sa likevel at det kunne være tøft for en gutt med “kunstnersinn” å takle hverdagen med Kampegutta.

Forfatteren og gjestene skrev autografer så blekket sprutet etter at folk hadde fått utlevert eller kjøpt boka vår. En vellykket lansering ble det for de 200 fremmøtte.