Jarlen, kinoperlen som forsvant

Skrevet av Jan-Erik Nielsen 31. oktober 2008. Publisert i Historiske Kampen

Jarlen kinoFram til ca. 1990 hadde Oslo en rekke små kinoer utenfor sentrum. Østkanten hadde Parkteateret, Ringen, Sinsen, Soria Moria og Jarlen kino. Vestkanten hadde Frogner, Kinopaleet, Ullevål og Rosenborg kino. Og vi hadde Edda på Kalbakken og Symra på Lambertseter. Bare Gimle og Colosseum eksisterer som bydelskinoer idag. Jarlen kino i Åkerbergveien ble stengt 8.12.88, altså for snart 20 år siden. Jan- Erik Nielsen skrev om Jarlen i kalenderen for 2008.

Jarlen kinoJarlen kino lå i Åkebergveien 56, og ble kalt “Jalla” og “Likkista”. Navnet “Likkista” fikk den p.g.a. takets form.

Jarlen ble tegnet av arkitekt Knut Knutsen, og åpningen var 11.1.1938. Den første filmen på programmet var det amerikanske dramaet, “The big City”, med Spencer Tracy i en av hoverollene. På den tiden hadde kinoen 518 sitteplasser, og billettprisen var 1 kr 25 øre, den prisen gjaldt på alle de såkalte utkantkinoene (bl.a. Ringen, Frogner og Soria Moria), mens prisene på sentrumskinoene var på 1kr 50 øre, 2kr, og 2kr 50 øre.

Billettluka på Jarlen kinoI 1962 ble jarlen modernisert, og det ble da installert bredfilm formatet CinemaScope, og antall sitteplasser ble redusert fra 518 til 470. Min første opplevelse på Jarlen kino var i 1967 da jeg så “Zorro – mannen med den sorte pisk”, (eller var det “Zorro – mannen med den sorte maske”?). Jeg husker jeg fikk 1kr og 50 øre av mor, men måtte løpe hjem for og få 50 øre til, for billett prisen hadde gått opp til hele 2kr!, Jeg fikk da klar beskjed av mor om at det ikke måtte bli noen vane at jeg skulle fly der nede på Jarlen kino. Men jeg har nå arbeidet med film i 30 år, så hun hadde rett i at det ikke skulle bli en vane, det ble faktisk en jobb. Jeg har på de 30 årene sittet i snitt ca 3-4 timer daglig på kino.

Jarlen kino ble stengt 8.12.1988, og siste film var “Buster”.

Jarlenhjørnet (2008)

Åkerbergveien / Brinken (1970)

Til venstre ser vi Jarlenhjørnet idag; det er et trist syn. Til høyre ser vi hvordan det så ut der det nye bygget på hjørnet snart er ferdig. Penere før?

Tagger: