Såpa og Shampo

Skrevet av Lasse Solberg 3. november 2016. Publisert i Historiske Kampen, Kampianere

ShampoShampoEspen “Shampo” Knutsen er en ekte Vålerengagutt, selv om han vokste opp på Romsås og Prindsdal. Han har navnet sitt etter faren Erik “Såpa” Knutsen, som hadde Herrefrisør på Galgeberg frem til 2005. Etter en skoledag på Vålerenga, sov han ofte middag bak en forheng i butikken, før han dro videre for å trene med Vålerenga Hockey på Jordal Amfi. Allerede som 18-åring var han en stor stjerne i idrettsnorge, et talent utenom det vanlige på isen og med et utseende som fikk pikehjerter til å smelte.

I februar 1990 laget NRK Dagsrevyen et lørdagsportrett med “Shampo” og den startet selvfølgelig i frisørsalongen til faren på Galgeberg. Reporter er Helle Fjelldalen og programleder er Ingvild Jensen.