Minnestener for Wainer

Skrevet av Ragnhild Hoel 2. november 2016. Publisert i Historiske Kampen, Kampenkalenderen

MinnestenerMinnestenerI fjor fortalte vi om familien Claes i Brinken, som ble deportert med MS Donau i 1942 og forsvant i Holocaust. Det var også en annen jødisk familie på Kampen. Arnulf Fossum, medlem i historielaget, vokste opp i Hagegata 46. Tvers over gata, i Hagegata 41, lå en frukt- og grønnsaksbutikk, drevet av ekteparet Nathan Salomon og Lina Rakel Wainer. Arnulf husker at Nathan Salomon hver morgen dro med håndkjerre opp Økernveien til Gartnerhallen og kjøpte grønnsaker. Familien Wainer bodde i Kjølberggata 11. Nathan Salomon og Lina Rakel kom til Norge i 1912, 19 og 17 år gamle, fra landsbyen Seda i Litauen. I 1942 var de blitt norske statsborgere og var vel etablert i sitt nye hjemland, med to flotte barn som hadde gått på Tøyen skole. Sønnen Johnny Moritz var 22 år gammel. Han hadde gått fem år i lære som verktøymaker ved Holmenkollbanen og var medlem av Norsk jern- og metallarbeiderforbund. Han hadde studert ved aftenskole og var aktiv i sportsklubben Vika. Datteren Pauli Anna var 17 år og gikk i 3. realklasse ved Wahl skole. Hun skal ha vært skoleflink og hadde kanskje ambisjoner om å studere. Våren 1942 kartla Statspolitiet alle norske jøder, som måtte fylle ut spørreskjemaer om blant annet bopel, noe som la grunnlaget for arrestasjonslister seinere på året. Det er interessant å se at foreldrene bekjente seg til Det Mosaiske Trossamfunn, mens ungdommene oppga at de ikke hadde noen religion – de var sekulære, norske ungdommer.

Minnestener

Nathan Salomon og Johnny Moritz ble, som andre jødiske menn, arrestert allerede 26. oktober. De neste månedene tilbrakte Nathan Salomon i fengsler/leirer på Bredtvet, Berg og Grini. 13 november skrev ledelsen ved Holmenkollbanen et brev til Statspolitiet med søknad om fritakelse av verktøymaker Johnny Wainer, som var unnværlig på reparasjonsverkstedet. Søknaden ble avslått. Mor, datter og sønn ble sendt med MS Donau. Lina Rakel og Pauli Anna ble sendt rett i gasskammeret, mens Johnny Moritz døde i januar 1943. Faren ble deportert 24. februar 1943 og døde i april samme år.

Etter at familien Claes ble minnet med «snublesteiner» i 2014, tok Arnulf Fossum initiativet til at også familien Wainer skulle minnes på samme måte. I juni 2015 skjedde dette på fortauet utenfor Kjølberggata 11. Dette er en familie som ble helt utslettet, ingen var igjen. Nå er navnene deres hentet tilbake fra historiens glemsel.

Kilder: Arnulf Fossum, Aftenposten 02.06.15, Våre falne 1939-45 og Arkivverket