Mr. Oslo fra Kolstadgata

Skrevet av Lasse Solberg 29. oktober 2008. Publisert i Kampianere

Bysten av Albert NordengenHvorfor er det en byste/statue av tidligere ordfører Albert Nordengen på hjørnet av Kolstadgata og Økernveien ved “Tøyen sentrum”?  De fleste forbinner nok Nordengen med Vestkanten i Oslo snarere enn med arbeiderbydelen Kampen. Men Mr. Oslo, Albert Nordengen, bodde i sin ungdom i Kolstadgata 7. Han kom dit som 14-åring i 1937.

Han kom fra Våler i Østfold og bodde hos sin onkel Ole Belgen mens han gikk på skole i Oslo. Han tok handelsskole, realskole og gymnas som privatist. Hans onkel drev kull- og vedforetning i Kolstadgata 7. Han hadde 10 t arbeidsdag i vedbua og etter det dro han til en annen bod på Grønland. Der solgte han varme pølser til byens borgere.

Albert Nordengen i GruegtNordengen oppgir selv Kolstadgata 7 som sin adresse. På ” Tøyensenteret” henger det et bilde av gården til Nordengen, der har det adresse Gruegata. Vårt bilde viser også gården sett fra Gruegata. Kanskje eiendommen kunne ha inngang fra begge gatene? Vi ser her Gruegata mot Sørligata.

Dagbladet hadde denne omtalen da Albert Nordengen døde:

Albert Nordengen ble født 2. mai 1923 i Våler i Østfold, der han vokste opp.

Etter studiene jobbet han i bank, og han ble allerede som 39-åring banksjef i Spareskillingsbanken.

Fra 1976 til 1990 var Albert Nordengen en folkekjær ordfører i Oslo. Da han ble ordfører hadde han allerede en rekke verv bak seg i politikken. Nordengen markerte seg tidlig som en aktiv og dyktig politiker da han var leder i Oslo Unge Høyre fra 1949 til 1951 og formann i Unge Høyres Landsforbund i 1954.

I 1952 ble han medlem i Oslo bystyre, og medlem av formannskapet i 1956.

Ydmykende avgang

Etter sterkt politisk press gikk Albert Nordengen av som ordfører i oktober 1990. I samråd med familien leverte han sin avskjedssøknad etter å ha blitt beskyldt av politiske motstandere for å ha vært inhabil i forbindelse med avdekkingen av korrupsjon og en rekke andre kritikkverdige forhold i Oslo kommune.

Avsløringene ble lagt fram i en rapport fra Statens granskningsutvalg, ledet av professor dr. juris Eivind Smith.

– Presset ble for tøft, jeg ønsker å ta ansvar og vil ikke være i veien for arbeidet som skal gjøres i Oslo, sa Nordengen da avgjørelsen om å fratre var tatt.

I et personlig avskjedsbrev til Oslo bystyre skrev han blant annet at han tok Smith-utvalget innstilling meget alvorlig: «Som ordfører har jeg det overordnede ansvar for den praksis som er kritisert.»

Sentral

Nordengen er tildelt en rekke utmerkelser. I 2002 ble han tildelt Kongens fortjenstmedalje i gull. Medaljen fikk han for sitt store samfunnsgagnlige arbeid for hovedstaden og den innbyggere.

Han er også tildelt St. Hallvard-medaljen, som er Oslo kommunes høyeste utmerkelse.

I sin tid i Oslo-politikken var Nordengen sentral i forbindelse med store oppgaver som blant annet byggingen av T-bane-systemet, utbygging av store boligområder og moderniseringen av Holmenkollanlegget. Han viste også en stor interesse for utviklingen av byens kulturliv.

Blant annet var han i mange år styreformann i Oslo Nye Teater. I perioder var han også nestleder i Nationaltheatrets styre.

Hans far var ansatt ved Vergedomshjemmet for gutter i Våler i Østfold, og barndomsinntrykkene gjennom selvsyn og historier derfra antar Nordengen er bakgrunnen for eget sosiale engasjement. Yrkesveien starter med budbringervirksomhet for varer til hovedstadens mange frisører. Under krigen var han hjemme i Våler – og aktiv i Hjemmefronten. Tilbake i hovedstaden ble realskole og gymnas tatt på meget kort tid som privatist. Hjertesukket hans i dag er derfor: Lykkelige ungdom nå som har det privilegium å kunne fordype seg i lesing og studier. Nordengens karrierevei videre ledet til banksjefstilling i Spareskillingsbanken.

Han kom med i Unge Høyre i 1947, der han også møtte sin hustru, som takkes varmt fordi hun i alle år har ofret seg for hjemmet. Videre arbeid for Unge Høyres Landsforbund og partiet i Oslo, brakte ham inn som varamann til Stortinget – og førte ham fra 1976 til hans lange virke som Høyreordfører. Og fortsatt hevder han å være «meget nysgjerrig på hver eneste ting i denne byen.»
Med skarp hukommelse gir han i en lang sekvens en nærmest monologisk utlegning av hendelser og personer langs livets vei.

Albert Nordengen døde i 2004.

Bysten er laget av Nina Sundbye.

Tagger:,