Kampen Miljø- og Historielag ble stiftet 25. oktober 1986.

Skrevet av Arne Kristiansen 17. oktober 2016. Publisert i Historiske Kampen, Om Historielaget

Ryve og hans sekretær CCGreta Guldbrandsen Lagets første leder var Leif Ryve.
I 1985-1988 arbeidet jeg som prosjektmedarbeider i Kampen Bydelshus. Et av mine ansvarsområder var å starte aktiviteter for Kampianere i alle aldre; fra spebarn til «oppegående røntgenbilder» (Leif Ryves beskrivelse av målgruppen i jobben min).For å komme i gang med de godt voksne samlet vi 10 stykker til en kopp kaffe. Leif var aktiv i å samle disse fortroppene; han hadde store planer for hva huset kunne brukes til. Metodikken var enkel: Hver og en av disse 10 skulle snakke med 7-8 andre pensjonister og høre med dem hva de ønsket å bruke huset til.
Svarene ble samlet inn og systematisert og det var to ønsker som skilte seg klart ut. Det ene var et sted å møtes over en kopp kaffe og prate. Det andre var et sterkt ønske om et historielag. Det siste forundret oss noe, spesielt at det var så mange som ønsket dette.
Etter noen tid snakket jeg med Leif om dette. Hans intervjuobjekter hadde alle som en svart at de ønsket et historielag. På spørsmål om hvordan dette kunne ha seg svarte Leif med sitt karakteristiske, skjeve smil at han for å hjelpe de han snakket med i gang hadde innledet praten med: «For eksempel kan dette bli et hyggelig sted og treffes over en kopp kaffe eller så kunne vi starte et historielag eller noe annet». Han innrømmet også å ha briefet noen de andre intervjuerne om hvordan han tenkte å legge det opp.
Uansett; historielag ble det og det er helt tydelig at Leif Ryve traff blink blant beboerne på Kampen. Sammen med sin gode venn Christian Christensen og Michel Midre utgjorde han det interimstyre som ble valgt på stiftelsesmøte 25.10.1986. Leif ble valgt til historielagets første leder.

Her er lederene fra 1986 til idag:

1986-1988: Leif Ryve

1988-1992: Greta Gulbrandsen

1992-1998: Hassa Horn

1998-2004: Lone Klem

2004-2006: Gro Aschim

2006-2008: Delt lederskap: Jan Erik Nielsen, Sverre Syversen, Tore Sørli, Bjørg Wigaard, Vidar Johansen, Arne Ekra og Lasse Solberg.

2008-2012: Delt lederskap: Ivar Nygård, Line Arneberg, Ragnhild Hoel, Sverre Syversen, Terje Allum Rusthaug, Vidar Johansen og Lasse Solberg.

2012: Leder Ragnhild Hoel. Nestleder Kari Korbøl

Styret 2016