Back to the 80`s

Skrevet av Lasse Solberg 4. oktober 2016. Publisert i Historiske Kampen, Møter

Anders RoggB by livetDet ble en hyggelig time med Anders Rogg fra Tramteatret på Bistroen sist onsdag. Tema var serien på NRK i 1982, Hemmelighetene B by, som ble tatt opp på Kampen. Rogg innledet med sangen ” Morgengry” og deretter viste vi 1.episode av serien og” Velkommen Hjem Min Modige Kamelia”. Kamelia ble tatt opp i Norderhovgata 32B og ble faktisk lagt ut på Youtube på formiddagen onsdag.

Velkommen hjem min modige Kamelia

Terje Nordby 1982

Anders Rogg har et spesielt forhold til den sangen, som han laget sammen med Terje Nordby. Rogg skrøt veldig av Nordby, som han mente var litt underkjent i Tramteatret, men som skrev de fleste teksten for gruppa. Han visste ikke helt hvorfor det akkurat ble Kampen, men antok at det det var noe eventyraktig over bydelen som passet godt for serien som tok opp problemene med ungdom og narkotika. Sigve Bøe, Kalle Furst og Terje Nordby hadde i fellesskap ansvar for episodene.

Så sang han ” Den som ikke skjønner natta, skjønner ingen ting” av Terje Nordby. På oppfordring fra salen tok han så “Back to 80s”. Han husket ikke hele sangen, men ga oss en smakebit av en stor slager fra begynnelsen av 80-tallet. Så oppfordret han alle til å synge med på “Ingen ting er for seint” og “B by livet går sin gang”. Anders Rogg avsluttet med “Vuggesang” av Terje Nordby.

En i salen takket Rogg og Tramteatret for den skatt de hadde gitt oss, og på spørsmål om de kom til å spille igjen, var var svaret nei, dessverre.