Cola-piken i Sørumgata

Skrevet av Ragnhild Hoel 22. juli 2016. Publisert i Historiske Kampen, Kampenkalenderen

Cola-pikenDa Lise Jørstad skulle pusse opp første etasje i huset i Sørumgata 6 fant hun en gammel reklameplakat i veggen, som var brukt som fyllmasse/isolasjon. I andre vegger fant hun aviser. En var fra 1878, som trolig er det året huset ble bygget. Men hvor gammel kan den fargerike reklameplakaten for Coca-Cola være?

Historielaget har prøvd å komme til bunns i dette. Vi spurte Coca-Cola Enterprises Norge AS, som antok at motivet mest sannsynlig var en original fra omkring 1950 (motivene er også gjenbrukt i kopier i seinere år). Reklamehistorisk samling på Handelshøyskolen BI kunne fortelle mer. Kunstneren er Gil Elvgren, som tegnet for Coca-Cola i 1939-1952/56. En liknende plakat har dateringen 1939 og ut fra andre motiver kan dette årstallet stemme. Gil Elvgren (1914-1980) hadde en egen karakteristisk stil og var berømt for sine pin-up-bilder i kalendere og reklame. Han var fra Minnesota, USA, faren var svensk immigrant og han ble utdannet ved American Academy of Art i Chicago. – I Sørumgata 6 har colaplakaten fått et nytt liv på veggen i trappa til annen etasje.

Gil ElvgrenSørumgata 6 2015