“Vinterdag på Kampen”

Skrevet av Stephan Ore/Vegard Skuseth 15. juli 2016. Publisert i Etterlyst, Kampenkalenderen, Nyheter

Maleri av Olaf Willums 1927EnerhaugenFra Stephan Ore:
Dette veldig realistiske maleriet av Olaf Willums , datert 1927, arvet jeg fra min bestefar som hadde Willums losjerende hos seg i en periode på 1920-tallet. Både vi og Kampen historielag er veldig interessert i informasjon som kan fortelle oss om dette bomiljøet faktisk har eksistert og en evt nærmere adresse til stedet. For noen år siden ble jeg fortalt at i fotoarkivet i Bymuseet arbeider Vegard Skuseth som har en uvanlig hukommelse ift til evt fotografier som kan være til hjelp.

Er det av interesse å komme og se, evt fotografere det så bare si ifra. Maleriet er stort og bør nok ikke flyttes så mye på selv om dens tekniske forfatning er god. Det henger på kjøkkenet vårt i Johannes Bruns gate 3, 0482 Oslo.

Signatur Olaf Willums

Enerhaugen

Fra Vegard Skuseth
fotoarkivar
Oslo Museum, avd. Bymuseet

Maleriet viser Enerhauggata. Det røde huset til høyre er Enerhauggata 8. Trappen med rekkverket i forgrunnen fører til tverrgaten Flisberget.