Midt i flammene

Skrevet av Harald Cyrèn 22. juni 2016. Publisert i Historiske Kampen, Kampenkalenderen

AftenpostenSkedsmogata 10Det ble en meget dramatisk slutt på min fødselsdag 9,juli 1960. Jeg ble 23 år og feiret den i 2.etg i Skedsmogata 10 hos søstrene Lund. Selv bodde jeg og min kone Liv i 1.etg i huset som var eid av Kristi Menighet.

Litt etter midnatt hørte vi noen som ropte «brann, brann» fra nabohuset i Bøgata 13. Kort tid etter brenner det i huset vårt også. Jeg løp ut og fant en haveslange, men den var for kort og var til liten nytte. Det bodde ca 10 mennesker i huset og de fleste kom seg ut ved egen hjelp. Bare ekteparet Skjerpe i 2.etg måtte vekkes og fru Mathea Skjerpe ble båret ut på en stige. Mannen hennes, 86-årige Rasmus Skjerpe, døde dessverre i leiligheten som stod i full fyr da brannvesenet kom kort tid etter.

Aftenposten

Liv og jeg fikk reddet en reiseradio og en kanarifugl ut av leiligheten vår. Det ble altså en meget dramatisk fødselsdag for Liv og meg den 9.juli 1960. Dagen etter kunne vi lese om brannen i Aftenposten, der jeg fortalte om dramaet der et menneske omkom. Der stod det også at en ung mann var arrestert. Han hadde kastet en fyrstikk inn i en vedbu og ikke varslet brannvesenet da det begynte å brenne. Gjorde han det med vilje? « Erkjenner å ha forvoldt brannen ved uaktsomhet», stod det i Aftenposten. Men kaster man en fyrstikk inn i vedbua uten å tenke på konsekvensene?