Gatekunst og minner fra Nedre Kampen

Skrevet av Lasse Solberg 20. mai 2016. Publisert i Historiske Kampen, Vandringer

VandringenVandringenDet var truende skyer og litt regnvær da seksti mennesker møtte opp til vår vandring på Nedre Kampen. Møtestedet var ved boligen og butikken til historielagets første leder, Leif Ryve. Han solgte undertøy og kunne størelsen til alle kvinnene på Kampen, sies det. Vandringen ble ledet av Arne Kristiansen og han fortalte litt om hvorfor Kampen ble Tøyen. Når Kampen Janitsjar ble stiftet i Sigursdgate, Kupper`n bodde i Hertug Skules gate og Albert Nordengen i Kolstadgata, er det litt rart at strøket fikk navnet Tøyen.

Men byplanene fra 50-tallet hadde Tøyen senter som navn og byggingen av T-banen satte fart i saneringen av de gamle trehusene. Vandringen gikk videre til Sørliplass og mange gikk inn i bakgården til Hertug Skules gate 6, der bodde nemlig Knut Johannesen. Her ble han to ganger båret på gullstol inn i gården, i 1957 og 1960. I gatene på vei til Sørli plass, så vi de nye veggmaleriene. Ved fontenen fortalte Arne Kristiansen om Enerhaugen og saneringen av den på begynnelsen av 60-tallet. Det kunne gått likedan oppe på Kampen, planene for høyblokker var klare, men de ble heldigvis stoppet.

Vandringen

Siste stopp var nede ved Botaniske Have. Historien om Tøyen Hovedgård og Professorløkkene, det er et enormt område som omfatter Tøyen. Så helt unødvendig å ta en bit av Kampen også, mener nå jeg. Tøyen Torg må nå bli Kampen Torg!