Kampen i Brinken

Skrevet av Lasse Solberg 18. oktober 2008. Publisert i Historiske Kampen

Dugnad i Brinken (1978)Torsdag 23. oktober kommer Robert Lorange og Terje Berner til Historielagets møte i Storsalen på Bydelshuset. De vil fortelle og vise bilder fra kampen for å redde den gamle trehusbebyggelsen i Brinken. Det var et voldsomt lokalt engasjement for bevaring og med et vell av virkemidler, som okkupasjon og dugnader.På bildet fra 1978 ser vi ryggen til Robert Lorange til høyre på stillaset og Terje Berner med murerskjeen under en dugnad i Brinken 53 og 55. 55 ble reddet og Terje Berner bor der nå.

Brinken (1964)Brinkens gate er en av Kampens eldste gater. Gateløpet er fortsatt intakt, men betydelige deler av den gamle historiske bebyggelsen er revet. Brinken var en av de få gater på Kampen som beholdt sitt opprinnelige navn. Riktignok het veistumpen opp fra Kampen Mekaniske Verksted en tid Underhaugsveien, men etter hvert fikk hele strekket navnet Brinkens gate.Oslo Kommune hadde i en årrekke forsømt vedlikeholdet av de gamle husene i Brinken de stod som eiere av. Gjennom en stor dugnad i regi av Kampen Vel i 1970- årene, ble den gamle bebyggelsen pusset opp for å redde den fra forfall. Det hjalp ikke og det meste ble revet i slutten av 1980- årene.

"Grenseland" i Brinken (1978)NRK brukte Brinken som kulisse i sluttscenen i ” Grenseland”. Serien var basert på Sigurd Evensmos roman med samme navn og gikk på TV i 1979/ 80. Mange fra Kampen Vel deltok som statister, da scenen ble tatt opp i 1978.

Tagger: