Søndager på Kampen

Skrevet av Rita Bergli ( Rude) 29. april 2016. Publisert i Kampenkalenderen, Kampianere

17mai1961Kampen park 1961Min far Valentin Rude hadde fotoapparat og tok disse bildene av oss i 1961. Vi pyntet oss vanligvis for å gå søndagstur. Ofte gikk vi forbi Damvokterboligen mot Lille Tøyen jernbanestasjon for å ta toget til Movatn, der mormor bodde.

Ellers gikk søndagsturene rundt på Kampen og til Ola Narr.Vi bodde i Normannsgate 56 i leiligheten til farfar Gabriel i 1957, men han fortsatte å bo der. Da var vi i alt seks i den lille leiligheten på to rom og kjøkken siden vi hadde fått lillebror Raymond.

Kampen 1961

Min far, Valentin Rude,var sjømann og reisereperatør frem til tidlig på 60-tallet. Etter dette jobbet han blant annet som sveiser da Sporveisbygget på Tøyen ble bygget og fyrbøter på Freia fabrikker og Bjølsen valsemølle..
Min mor Olaug jobbet som maskinskriverske. Om morgenen ble fakturaene fra Maskin K. Lund AS levert på døren i Normannsgate med bud, og hun skrev dem ut før de ble hentet på ettermiddagen.

Senere begynte mor å jobbe som maskinskriverske hos en bedrift på Ensjø. Da hadde hun avtale med Melkebutikken (nå Lillekampen kafe), slik at vi barna kunne gå dit etter skolen og få et rundstykke.
Jeg ble døpt i Kampen kirke i 1958, Carina i 1960 og Raymond i 1961.

Vi gikk i dagparken bak Damvokterboligen. Farfar Gabriel fulgte oss ofte dit om morgenen.En gang fikk jeg karantene fra dagparken fordi jeg hadde spist for mye sand fra sandkassa.

Iren gikk i ren jenteklasse på Kampen skole, og ungdomskolen på Gamlebyen skole. Jeg gikk ut 6. klasse på Kampen skole, i blandet klasse. I vollgraven foran skolen gjemte jeg meg med en venninne for å ta hull i ørene med isbit og synål. Iren og jeg spilte fiolin i Kampen strykeorkester.

I 1970 flyttet familien til Stovner og en fem roms leilighet – som vi barna syntes var gigantisk. Og det var den jo, men tiden på to rom og kjøkken på Kampen var en deilig tid