Lundinhusene blir fredet

Skrevet av Lasse Solberg 7. april 2016. Publisert i Historiske Kampen

Lundinhusene
LundinhuseneByantikvaren har sendt ut endelig fredningsforslag for Bøgata 3 og Normannsgata 48. (Også Normannsgata 42 er på listen. Se omtale av huset https://kampenhistorielag.no/arkiv/1498. De ble kalt” Lundinhusene” etter den første eieren Lundin. På folkemunne ble den også kalt “Prestegården”, men det har aldri bodd geistlige på eiendommen. Normannsgata 48 skal være Kampen eldste hus, ca 155 år gammelt.I 1862 ble det holdt skylddeling og Normannsgata 48 (til høyre på bildet) fraskilt, I 1889 søkte eieren av Bøgata 3, Anders Andesen Lundin, om grunntakst. Den ble på kr 6 700.-. Lundinfamilien sies å være en håndverksfamile med tilknytning til Jordal Teglverk. Huset ble forlenget med fem meter mot øst i 1921. Lundin var byggmester for Ullevål sykehus. Man kan med adskillig utbytte sammenligne pipene på huset i Bøgata med Ullevål-stilen. Mellom de to husene lå det en vakker hage, med springvannsfontene, syrinbusker og fargerike blomsterbed omgitt av konkylier. Hagebordet bestod av rund, solid skifersten der navnene til Lundinfamilien var risset inn som slektstavle.

Lundinhusene
I 1980 ble Lundinhusene kjøpt av Sissa Lindqvist, Stig Berg og Ellen Hanssen. Eiendommen ble seksjonert og hagen delt i to. Sissa bor fremdeles i Bøgata 3 og Stig Berg i Normannsgata 48. På 70-tallet ble bakgården i nr 48 brukt som innspillingssted for filmen “Skraphandlerne”.

Utedo

Bøgata 3

Det gamle bildet må være fra før 1905, fordi vi ser flagget med “sildesalaten” på flaggstanga i bakgrunnen.
Kilder : Kampenkalenderen 1990 og 2000