Kunstverket som ble borte

Skrevet av Terje Berner 30. mars 2016. Publisert i Historiske Kampen, Kampenkalenderen

Kampengata 28 Kampengata 28I Kampengata 28 er det to gavler som vender inn mot bakgården.
Disse var i sin tid utsmykket med veggmalerier av Gunnar S. Gundersen. (f. 1921 – d. 1983).Veggdekorasjonene ble utført på initiativ av Kampen Vel og Fargerådet i den såkalte ”Aksjon Bakgårdsmiljø”. En aksjon som ga støtet til at mange andre av Oslos gårdsrom ble rustet opp. Maleriene ble utført i 1971 og ble dessverre fjernet i første halvdel av 1990 tallet i forbindelse med en fasadeoppussing. Arbeidet ble utført gratis av Gunnar S.

Han regnes som en av pionerne innen nonfigurativ norsk kunst.
Han var venn med og samarbeidspartner med Arkitekt Arne Korsmo med felles idegrunnlag fra Bauhaus skolen.
Da Korsmo i 1956 ble professor i byggekunst ved NTH i Trondheim, engasjerte han Gunnar S. som hjelpelærer i visuell trening.

Kampengata 28Kampengata 28

Vi som bodde i Skedsmogata 15, vis a vis gavlene i Kampengata 28 hadde særdeles god utsikt til maleriene. Også under nedbankingen av disse tidlig 90-tallet.
Maleriene var malt direkte på et mørtelpusset underlag, og dette var i dårlig forfatning.
Vi prøvde, i et forsøk på å få reddet og restaurert kunstverket, å engasjere kunstinteresserte og venner av Gunnar S.Dette lykkes dessverre ikke.
Kilde: Terje Huser: ”Gunnar S. Gundersen. Offentlige utsmykkinger 1949 – 1980” utgitt av Sonja Henies og Nils Onstads Stiftelser, Høvikodden 1983,