Castus fra Kampen

Skrevet av Lasse Solberg 11. februar 2016. Publisert i Historiske Kampen, Møter

Bistroen møte om Svarstad
MaleriKall meg gjerne Castus fra Kampen, sa maleren Anders Castus Svarstad til sine kritikere. Han var arbeiderbevegelsens maler, han vandret på østkanten i Oslo og fant sine motiver. Den unge kontordamen Sigrid Undset kjøpte tidlig bilder av Svarstad. Men hvordan kunne arbeiderbevegelsens maler beundre Hitler på 30-tallet? Det var noe av det forfatteren av boken Maleren,Sigrun Slapgard fortalte om i samtale med Ingvild Jensen.

Sigrid Undset var derimot anti-fascist og anti-nazist. Men Svarstad forandret mening, da hans sønn med samme navn ble skutt av tyskerne i begynnelsen av krigen. Det var et forferdelig slag for Svarstad. I avisene ble det slått stort opp at sønnen til Nobelprisvinneren Sigrid Undset hadde mistet livet, ingen nevnte faren med samme navn. Dette gikk så sterkt innpå Svarstad at han nærmest døde av sorg i 1943, fortalte Slapgard.

Maleri

Svarstad var Undsets store kjærlighet da de innledet sitt forhold i Roma. Svarstad var gift og det var en liten skandale da de slo seg sammen og giftet seg. Men da Svarstad kjøpte Skarihaven i 1919, dro Undset til Lillehammer, gravid med deres tredje barn. Undset var aldri på Kampen, fortalte Slapgard, og 1924 ble ekteskapet oppløst.

Også som maler fikk Svarstad et nederlag. Han ble innstilt som professor ved Kunstakademiet, men fikk ikke stillingen.

Maleri av Svarstad