Vårprogram 2016

Skrevet av Styret 27. januar 2016. Publisert i Fra styret, Møter

Velkommen til Kampen historielags arrangementer våren 2016.

ONSDAG 10. FEBRUAR KL 19.00 I BISTROEN, BYDELSHUSET
Maleren fra Skarihaven ved Sigrun Slapgard
Anders Castus Svarstad er mest kjent som mannen til forfatteren Sigrid Undset. Men i 2015 kom boka Maleren av journalist og forfatter Sigrun Slapgard, og den forteller oss at han står støtt på egne bein. Da Svarstad traff Undset i Roma i 1909 var han gift og hadde tre barn. Seinere giftet de seg og da Svarstad i 1919 kjøpte Skarihaven i Kampengata 7 var Undset gravid med deres tredje barn. Han hadde atelier i 2.etg i Skarihaven og malte blant annet utsikten bort Kampengata mot skolen. Men var Sigrid Undset noen gang på Kampen? Det vet nok Sigrun Slapgard, som i samtale med journalist Ingvild Jensen fra Bøgata 2 vil fortelle mer om maleren fra Skarihaven.

TORSDAG 17. MARS KL 19.00 I BISTROEN, BYDELSHUSET
Filmkveld: Oskar Braatens «Ungen» (1974) og regissør Barthold Halle
Oskar Braaten ga ut skuespillet Ungen i 1911, et sosialt drama som skildrer arbeidermiljø på Oslo østkant. I sentrum står fabrikkjenta Milja, som kommer «i uløkka» med svikefulle Julius. Stykket ble satt opp på Nationaltheatret i 1913 og er et av de mest populære sosiale skuespillene noensinne. Barthold Halle (90) – teaterinstruktør, dramatiker og teatersjef – har preget norsk teaterliv i store deler av etterkrigstida, og har i tillegg hatt oppdrag innen radio, fjernsyn og film. Filmen med musikalversjonen av Ungen kom i 1974, etter en oppsetning på Det Norske Teatret i 1973. Filmen ble blant annet tatt opp på Sagene og Kampen. Barthold Halle vil innlede med minner fra filminnspillingen. OBS: Filmen varer 2 timer, det blir en pause underveis!

TORSDAG 21. APRIL KL 19.00 PÅ BISTROEN, BYDELSHUSET
ÅRSMØTE og:
En spennende oppvekst ved Ola Narr ved Rune Gerhardsen
Tidligere byrådsleder for Arbeiderpartiet i Oslo, Rune Gerhardsen, vokste opp ved Ola Narr og Tøyenparken. Han var sønn av Werna og Einar Gerhardsen. Faren var statsminister det meste av tiden fra 1945 til 1965. Det var en spesiell oppvekst for Rune, som traff statsledere fra hele verden, som Nikita Krustsjov og Golda Meir, og ikke minst – de sovjetrussiske skøyteløperne. Men det var også lek og moro på jordene ved Ola Narr og Tøyenparken – et nærområde for barn og ungdom som passet bra for Rune. Han skrev boka Du er faren min likevel fra 2002. Kåseriet vil handle om hans spennende oppvekst ved Ola Narr.

TORSDAG 19. MAI KL 19.00. MØTESTED: Hagegata 36
Vandring: Nedre Kampen som ble til Tøyen ved Arne Kristiansen
Vi starter turen utenfor huset hvor historielagets grunnlegger, Leif Ryve, bodde og virket i mange år. Videre går vi til torget, som er under rivende utvikling, ser på veggmalerier i området og besøker steder hvor kjente folk – som Knut «Kupper’n» Johannesen – bodde.

SØNDAG 29. MAI KL 13.00-16.00. ÅPEN BAKGÅRD
Tradisjonen tro arrangerer historielaget Åpen bakgård under Kampendagene. Beboere på over 30 adresser holder portene åpne for alle. Vi lager kart. I år utvider vi til tre timer, etter ønske fra publikum. God tur!