Kampen slott 0654- Oslo 6

Skrevet av Christian Christensen 6. oktober 2008. Publisert i Historiske Kampen

Bakgården, Sonsgata / Norderhovgata (1968)Dette bildet er tatt fra bakgården i Sons gt. 3 i 1968. Vi ser den gamle trebebyggelsen i Norderhovgt opp mot parken. Bak ser vi det berømte ” Slottet”, Norderhovgt.38. Christian Christensen, CC, skrev om  gården i Kampenkalenderen mars 1990:

Bygningen er reist ved århundreskiftet. Fru Gerd Haldorsen som har bodd alle sine år i huset, forteller om at samhold og orden preget leiegården. Det var fint å bo der, adressen var kort og godt ” Kampen slott”. Allerede i 1937 ble det lagt inn WC- et klosett for 2 leiligheter. En gang rommet gården 23 leiligheter. I dag er det 16. Fru Haldorsen husker særlig en leilighet i annen etasje, oppg. 2- Der var det malerier i taket med maritime motiver. Hvor de er blitt av vet man ikke.

Hun dveler også ved den praktfulle have som engang var. En have med epletrær og bærbusker. Haven raste ut i Brinken en natt like etter krigen.

Det bodde for det meste alminnelige arbeidsfolk i Slottet, sier vår hjemmelskvinne. Så nevner hun noen litt spesielle. Harald Schulstock var leieboer gjennom mange år, han ble bare kalt: Radioforstyrreren- hans amatørsender forstyrret radioene både på nedre og øvre Kampen. Bryteren Trygve Stømberg ( som en vei på Prinsdal er oppkalt efter) holdt til i Slottet gjennom år. Han var formann i veivesenet og noe nær profesjonell julenisse. Overlege Johan Scharffenberg ( 1869-1965) som vi neppe må presentere, bodde på Slottet i 1920- årene. Gerd Haldorsens mor vasket for ham. Han hadde 2 leiligheter i tredje etasje ombygget til en, slik fikk han fire værelser og kjøkken til disposisjon.

Det var ellers mest to rom og kjøkken. Mange leiet da ut et rom selv om de hadde flere barn, sier fru Haldorsen.

Brinken og skolen med Slottet i bakgrunnen (1968)Gamle Norderhovgata (1968)Her på bildet til venstre ser vi Slottet fra Sporveisblokka, men før den nye bebyggelsen i Økernveien. Caltex-stasjonen til venstre på bildet.

På bildet til høyre ser vi opp Norderhovgata mot Kampen park i 1968. Sonsgt. 3 i bakgrunnen. Nye hus ferdig her i 1984.

Tagger:, , , ,