En gull-gutt fra Kampen

Skrevet av Heidi C. Huitfeldt 24. november 2015. Publisert i Kampenkalenderen, Kampianere

Athentroppen OL 1906 Harald Halvorsen turnerHarald Halvorsen, født på Kampen i 1878 var den yngste, og eneste gutt, blant de tre barna til kolonialhandler Halvorsen i Skedsmogata 1, og far og farfar til dagens Halvorsen på samme adresse.

Han var aktiv idrettsmann og medlem av Christiania Turnforening. Som 27-åring deltok han i 1906 i OL i Athen, og var der med på det laget som vant Norges aller første OL-gull. Norge stilte i grenen ”Lagturn menn”, og det ble først arrangert en kvalifiseringskonkurranse i Kristiania der 21 av de 30 deltakerne kvalifiserte seg til å delta i de olympiske leker.

Han deltok også i OL 1908 i London, der det norske laget fikk sølv i lagkonkurransen i turn.

Til tross for omfattende og årelang reisevirksomhet verden rundt i unge år, levde han hele sitt liv på Kampen hvor han døde i 1965, nær 87 år gammel.