Besøk til Arbeidermuseet

Skrevet av Lasse Solberg 20. oktober 2015. Publisert i Møter

Møte SageneApoteket FalkenTredve medlemmer av historielaget møtte opp sist torsdag utenfor Apotekergården på Sagene. Der informerte Gro Røde fra Arbeidermuseet oss om hva museet er. Oslo Museum fikk i 2013 midler til å formidle arbeider- og industrikultur langs Akerselva og sommeren samme året åpnet Arbeidermuseet i Sagveien.

Ideen er å utvikle dette som et konsept der Akerselvas historiske miljø og bygninger står i sentrum for formidlingen. I lokalet er det nå en utstilling som heter ” Svenskene kommer”. Det er også en permanent utstilling der, som forteller om industrien langs Akerselva.

Sagveien 8 .

Sagveien 8

Oslo Museum har også en leilighet litt lenger bort i Sagveien. Huset, som heter Brenna, ble flyttet dit i 1846 av grunderen Knud Graah. Brenna hadde og har 12 leiligheter. Alle leieboerne jobbet på fabrikken til Graah, Vøienspinneri, Knud Graah&co. Leiligheten var på 21 kvm pluss kjøkken. Det kunne bo fem mennesker i hver leilighet og leien var på 5 kr. Leiligheten vi besøkte hadde interiør slik det var på begynnelsen av 1900-tallet. I gården var det utedoer og boder.

Den gamle Apotekergården med Arbeidermuseet ligger like ved Beierbrua og Hjula Spinneri i det som var Oskar Braatens verden og vel verdt et besøk.