Enkemadam Christoffersens hus

Skrevet av Mona Larsen 4. oktober 2008. Publisert i Historiske Kampen

Olsensbandens hus. Normannsgata 19 (1968)I Kampenkalenderen fra 1994 skriver Mona Larsen om dette huset i Normannsgata 19. Mange vil kjenne igjen huset fra filmene om “Olsenbanden”. Det var bandens stamsted i en av filmene. Her er noe av det Mona skrev i 1994:

Tida rundt århundreskiftet var “pigernes” og “enkemadamenes” tid på kampen. Enslige kvinner og enker utgjorde i hvert fall den største gruppe av huseiere. Bygningen ut mot gata er med sine kjerrehjul et blikkfang i bybildet, mens bakbygningen i Normannsgt. 19 er mer anonym.

Huset ut mot gata ble bygd i 1875. Eiendommen har vært i samme slekts eie fram til 1992. Den forrige eieren fant tre gamle mynter under golvet da dette skulle repareres. Den eldste var fra 1677.

En folketelling fra 1902 tyder på at bare forbygningen ble brukt til bolig.

Enkemadam Elise Christoffersen eide huset fra 1890 til 1920 og foruten henne sjøl, bodde det 9 personer i Normannsgt. 19. Tre enkemadamer, en ugift og en separert strikkerse, en ugift smed og en ugift fyrstikkarbeiderske. Enkemadamens ugifte datter bodde også der, hun stelte huset for sin mor.

I gamle dager duket folk til fest med langbord og feiret både bryllup og andre begivenheter i bakgården i Normannsgata 19.

Butikken på hjørnet av Normannsgata og HurdalsgataHer er også butikken på hjørnet av Hurdalsgata med fra 1968.

Tagger:,