Gata som skulle bli stor

Skrevet av Leif Gjerland 26. september 2015. Publisert i Historiske Kampen, Kampenkalenderen

Ringgata Foto.Leif Gjerland

MonopolI 1885 tar man fatt og bygger den første delen av en ringvei rundt byen. Den ble kalt Ringgata og går fra det nåværende Tøyensenteret noen hundre meter mot Munchmuseet. Men som så ofte i byutviklingen, blir planene endret. Når Kjølberggata kommer i 1891, hevder det seg røster som heller vil at Ringveien skal knytte seg på den.Og i 1947 får den opprinnelige tanken om Ringgatas fortsettelse dødsstøtet da Finnmarksgata blir anlagt.Tilbake ligger Ringgata som skulle bli så stor. Riktignok på en stolt plass på Monopolbrettet verdt Kr 3000,-. Bare navnet beretter om en bedre skjebne, akkurat som Ringen kino på Carl Berner, også den fikk navn etter Ringveien byen var så stolt av.
Hva har så Ringgata med Kampen å gjøre? Vel, Kampen Postkontor lå i enden av gata, rett over det som ble nedgangen til T-banestasjonen.Monopol

Ringgata