Høstprogram 2015

Sagveien 8 .Sagveien 8TORSDAG 10. SEPTEMBER KL 19.00 I BISTROEN, BYDELSHUSET
Innvandringens historie i Norge og på Kampen
Ved Knut Kjeldstadli
Innvandring er ikke et nytt fenomen. Knut Kjeldstadli forteller om ulike typer innvandrere gjennom tidene og hvilket bidrag de har gitt til det som er dagens Norge. Han tar også opp befolkningens reaksjoner på nykommerne, og spørsmål om de historiske erfaringene har noe å si oss i dag. Kjeldstadli er en sentral norsk historiker, professor og politiker (SV). Hans hovedarbeidsområder er sosialhistorie, arbeiderhistorie, migrasjonshistorie og byhistorie, og han har skrevet viktige historieverk, blant annet om Oslohistorien. Han bidro til et spennende møte om østkant og vestkant i Oslo i historielaget i februar i år.

TORSDAG 15. OKTOBER KL 18.00 – OPPMØTE I SAGVEIEN 28 PÅ SAGENE
Omvisning på Arbeidermuseet på Sagene
ved Gro Røde, Oslo Museum
Denne oktoberkvelden inviterer vi til en utflukt! Arbeidermuseet på Sagene løfter frem spennende deler av den sterke og litt for ukjente historien til livet langs Akerselva. Museet ligger mellom to av Oslo-industriens tidlige hjørnesteinsbedrifter, Hjula Veveri og Graahs Spinneri. Lokalområdet er selve hjertet til norsk arbeiderhistorie, med godt bevarte bygninger, snirklete gater, og varierte og ivaretatte miljøer. Her ligger arbeiderboliger, skoler, folkebad og fabrikker som også blir en del av historien som museet forteller. Omvisninger inkluderer besøk i arbeiderleiligheten i bygningen Brenna, reist i 1848. Arbeidermuseet er en del av Oslo Museum.
NB: Vi må be dere om påmelding til omvisningen, siden antall deltakere er begrenset. Meld dere på til post@kampenhistorielag.no eller telefon 416 88 214 (Ragnhild Hoel) før 10. oktober. Vi sender informasjon om kollektiv transport til dem som melder seg på.

ONSDAG 11. NOVEMBER KL 19.00 I STORSALEN, BYDELSHUSET
Oslos revyhistorie i toner og ord
Ved Kjell Eriksens Septett, vokalgruppa Jazzådu og Andreas Diesen/Dag Vågsås
Vi følger opp fjorårets konsertsuksess! I kveld skal vi nyte musikk fra kjente revyer på Chat Noir av Einar Schanke. Den blir presentert som i gamle dager, med orkester og vokalgruppe. Det hele blir bundet sammen med historiske anekdoter av revyforfatter, underholdningshistoriker og skuespiller Andreas Diesen og/eller revyskuespilleren Dag Vågsås. Pianist Kjell Eriksen er kampianer og er septettens stifter, musikalske leder, arrangør, repetitør og kunstnerisk ansvarlige. Kvintetten og volkalgruppa er kjent fra sine julekonserter i Kampen bydelshus gjennom en årrekke. Billetter kr 100.