Finn Alsos er død

Skrevet av Gunnar Brunborg og Lasse Solberg 20. juni 2015. Publisert i Nyheter

Finn AlsosHurdalgate 3.Finn Alsos døde onsdag etter lang tids sykdom. Finn bodde på Kampen i 42 år, og her har vært en synlig og svært godt likt mann. Men Finn var født på Andenes i 1946. Han utdannet seg til keramiker og kunsthåndverker. Han studerte ved Kunsthøyskolen i Wroclaw, Polen 1972–73, tok diplomeksamen Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo i 1974, og han hadde studieopphold ved State Academy of Fine Arts, Istanbul i 1978–79
Han fikk en rekke utsmykkingoppdrag og så sent som i 2010 var han ferdig med utsmykkingen av Breivika videregående skole i Tromsø (søk etter Finn Alsos og Breivika, så finner du masse fine bilder av denne utsmykningen). Han var Medlem av Norske kunsthåndverkere, av sentralstyret 1976–78 og Arbeidsutvalget for Nord-norsk kunstnersentrum i Svolvær fra 1979.
Han fikk statens garantiinntekt for kunstnere i 1979 og har vært med på en rekke utstillinger. I de siste årene hadde han sitt verksted hjemme i Hurdalgata 3 og på Engøya ved Henningsvær i Lofoten.
Finn fikk kreft i 2008 og ble viden kjent da han i fjor fikk beskjed om at han selv måtte betale den livsforlengende kreftmedisin legen anbefalte ham å bruke. Han tok kampen opp i media og nådde frem, slik at han (og kanskje også andre) kunne få dekket mer behandling med dyr kreftmedisin.

Hurdalsgt 3Kampen Bistro

Huset i Hurdalsgata har han bygget omtrent helt selv. Materialene stammer for det meste fra en prestebolig i Kirkeveien som han selv demonterte, og dels fra containere og fyllplasser rundt i byen, som også ble fraktet hjem på sykkel. Alt innbo er også samlet inn på samme måte, han fraktet faktisk et badekar hjem på sykkelen sin. På den måten er Finn det beste eksempel på gjenbruk av hus og innbo!
Finn Alsos har i mange år vært medlem i Kampen historielag og møtte også opp på våre møter etter han var blitt syk.
Finn Alsos bisettes fra Kampen kirke torsdag 25. juni kl 13.