Gata som ble borte

Skrevet av Jan Johansen 11. juni 2015. Publisert i Historiske Kampen, Kampenkalenderen

Jordal Amfi 1952 Det var i 1949, jeg var 8 år og kom fra landet til min fars foreldre i Hølandsgata 33 på Kampen – det ble min barndom og ungdoms store opplevelse – sammen med min storebror som hadde bodd der siden 1942.

Hølandsgata 33 lå akkurat der hvor gata gjorde en sving ned (i en liten dal som fra gammelt av het Jordal) hvor Jordal Amfi ligger i dag – ”kroken” ble den kalt.
”Kroken” var litt skummel til å begynne med – fargerike og ukjente mennesker, støy og leven, noen sinte stemmer, hunder og rare lukter. Men, etter hvert ble ”kroken” et trygt og spennende sted å være – og så jeg lærte meg østkantdialekt.

Så begynte ting å skje i det lille samfunnet – mennesker forsvant, venner forsvant – flyttelass gikk til andre kommunale boliger – støyen forsvant og det ble stille. Hus etter hus ble revet – fra og med nr. 34 og hele veien ned – rottene forsvant og.

”Kroken” med sine grå og kalde hus, kriker og kroker, svalganger og bakgårder med utedoer, rare lukter, tøy til tørk og syrinbusker ble til minner.

Jordal Jordal 1965

Etter det startet arbeidene med Jordal Amfi – det var et stort prosjekt som det var spennende å oppleve på nært hold – fra utgraving og fundamentering til åpning og OL i 1952.

I Oslo Adressebok 1949 var det registrert 60 voksne beboere i 9 hus (unger og ungdom kommer i tillegg) i det området som ble Jordal Amfi.

Hølandsgata 29 og 31, samt Hølandsgata 40 og Elverumgata 9 (som ikke lå i ”kroken”) ble revet i 1964/65.

Jeg er glad for årene jeg fikk bo i Hølandsgata 33 og for hver dag mine besteforeldre kunne fortsette å bo der. Men, i 1967/68 gikk det på nytt flyttelass fra ”kroken” – bygningen ble revet  – den siste i prosjekt Jordal Amfi.

De gamle syrinbuskene i bakgården sto der fremdeles noen år etter – de siste sporene etter et samfunn og en gatestubb som engang var.