Snublestener i Kjølberggata 11

Skrevet av Ragnhild Hoel og Lasse Solberg 3. juni 2015. Publisert i Historiske Kampen, Kampianere, Nyheter, Om Kampen

MinnemarkeringStolpesteineneMandag 1. juni kl 9.45 ble det i regi av Jødisk Museum i Oslo lagt ned “snublesteiner” – minnesteiner i messing – i fortauet utenfor Kjølberggata 11, der den jødiske familien Wainer bodde.  De drev frukt-og grønnsakbutikk i Hagegata 41. Barna Johnny Moritz og Pauli Anna var 22 og 17 år gamle i 1942. Hele familien ble drept i Holocaust etter deportasjon til Tyskland.
Historielagets medlem og tidligere nabo av Wainer-familien, Arnulf Fossum, har tatt initiativ til at familien Wainer blir minnet. Steinene betales i et spleiselag mellom Arnulf Fossum, Kampen vel og historielaget.

Arnulf FossumFamilien Weiner

Snublesteiner er en unik idé og et kraftfullt symbol, sier direktør Sidsel Levin ved Jødisk Museum i Oslo.

-?Hver stein representerer et enkeltmenneske, et individ. Når vi «snubler» over disse små minnesmerkene der vi bor eller arbeider, forstår vi at navnene representerer levende mennesker og ikke bare tall på døde. Snublesteinene er en påminnelse i lokalmiljøene om at Holocaust foregikk akkurat her og ikke bare et annet sted, langt vekk. For mange er det nytt at det bodde jødiske familier i nabolaget, det vekker stor interesse. Ofte bringer det frem ny kunnskap om jødiske familier i Norge.

Mere om Familien Wainer kan du lese her   Familien Wainer