Kjøpmann Olsen i Normannsgate 41

Skrevet av Bjørg Wigaard 29. september 2008. Publisert i Kampianere

Kjøpmann Carl Fredrik OlsenCarl Fredrik Olsen var født i Moss i 1850. I 1877 løste han Borgerskabsbrev i Christiania og etablerte butikk i Normannsgate 41. Han drev sin butikk som foruten våningshus besto av stall og pakkhus. Jeg vet ikke hvor lenge han drev butikk, men på sine gamle dager bodde han i Fetsundgate 3 til han døde i 1930. Han var min olderfar.

Fra Borgerskabsbrevet i 1877 kan vi lese følgenede:

“Magistraten i Christiania gjør vitterlig: Aaar 1877 den 28de December fremstod Carl Fredrik Olsen og begjærede sig meddelt Borgerskab som Handelsborger og Bager i Christiania, idet han oplyste ikke at have andet Borgerskab. Han fremlagde Handelsbrev til Aker af 10de Januar sidstleden samt oplyste at være født i Moss den 18de Februar 1850 og saaledes i en Alder af omtrent 27 Aar, hvilket hans Udseende også syntes at antyde.

Paa Grund heraf blev Carl Fredrik Olsen antagen og indskrevet som Handelsborger og Bager i Christiania, i hvilken Anledning han blev paalagt stedse at have 2 Læster Rug til sit Bageris Forsyning samt inden 8 dager at forevise sit Borgerskabsbrev for Toldinspektøren og Politimesteren i Christiania.

Til bekræftelse under Raadstuskriverens Haand og Statens Segl…”

Strykejernet (1968)På bildet fra 1968 ser vi Normannsgate 41 til høyre, mannen i gata er på vei dit. Urskoggate 1 er øverst på hjørnet. Der hadde Johanne Marie Johannesdatter butikk fra 1914 til 1923. Og så har vi det berømte ” Strykejernet”, bl.a. brukt i Olsenbanden-filmene.

Tagger:, ,