Vårprogram 2015

Skrevet av Styret 25. januar 2015. Publisert i Fra styret, Om Historielaget

Velkommen til Kampen historielags arrangementer våren 2015.

ONSDAG 25. FEBRUAR KL 19.00 I BISTROEN, BYDELSHUSET
Fra bassengkanten i Oslo vest til battle i Oslo øst
Forfatteren Maja Lunde (39) forteller med utgangspunkt i boka Battle (2014), om en far og datter som må flytte fra Holmenkollåsen til Stovner etter farens konkurs. Livet blir ikke det samme. Klarer de å tilpasse seg livet i en høyblokk med to rom og kjøkken etter hus og svømmebasseng i åsen? Lunde er manus-forfatter for Barnas Supershow, Hjem og Side om Side på NRK og har skrevet flere bøker. Hun har et bein i både øst og vest – vokste opp i Parkveien, har bodd på Fagerborg og Torshov og bor nå på Godlia. Dessuten kommer Knut Kjeldstadli, sentral norsk historiker, professor og politiker (SV). Hans arbeidsområder er bl.a. sosial- og arbeiderhistorie, og han skrevet bind 4 i Oslo bys historie – Den delte byen. Sist, men ikke minst, kommer rapperen Don Martin. Han er en svoren tilhenger av østkantens kultur og verdier – fra Romsås, men bor nå på Kampen. Hva betyr det så Å BATTLE? Det får du vite når du kommer til vårt møte.

ONSDAG 25. MARS  KL 19.00 I BISTROEN, BYDELSHUSET
Fra arbeidsplass til idrettsplass – om teglverkene langs Hovinbekken ved Claes Lampi
Kampen ble kalt “teglverksarbeidernes bydel” på slutten av 1800-tallet Langs Hovinbekken var det leire, og her ble det anlagt flere teglverk, som skaffet murstein til den voldsomme byggeaktiviteten som preget Kristiania på denne tida. Jordal Tæglverk (1847-1914) var et av de viktigste. Lampi vil fortelle om denne industrien som hadde avgjørende betydning for den eldste historien til bydelen vår. Claes Lampi er utdannet statsviter og har lang erfaring med bygningsvern. Han spesialisert seg på historiske teglverksprodukter, driver rådgivning om vern og bruk og har etablert nettsiden teglverk.no.

TORSDAG 23. APRIL KL 19.00 PÅ BISTROEN, BYDELSHUSET
ÅRSMØTE og:
«Gutta i kirsebærtreet» – om guttedager i etterkrigstidas Kampen ved Jan Erik Thoresen
Hans egen oppvekst på Kampen har inspirert Jan Erik Thoresen til å gjenskape livet slik det artet seg det første tiåret etter krigen, da rasjonering og boligmangel preget hverdagen. Boka Gutta i kirsebærtreet lanseres om kort tid. Den handler om en kameratgjeng, deres opplevelser og om møter med de voksnes verden i en tid da normer og krav var ganske annerledes enn de er i dag. Vi treffer på spennende personer som innfødte kampianere kanskje husker. Mange vil nok også kjenne seg igjen i skildringer av boforhold, skolegang og den tids ønsker og drømmer. Thoresen samlet mange interesserte da han besøkte historielaget i 2010 og fortalte om sin fars opplevelser som grenselos under krigen. Det vil bli mulighet til å kjøpe boka.

TIRSDAG 12. MAI KL 19.00. MØTESTED: Kampen Bydelshus
Vandring: Butikker som ble borte ved Arne Kristiansen
Opp til 1950-årene var det bare på strekningen Kampen kirke-Kampen park 17 butikker. Vi vandrer til steder der det var ulike type butikker og ser tilbake på en tid da nærmeste forretning var en nærbutikk på hjørnet.

SØNDAG 31. MAI KL 14.00-16.00. ÅPEN BAKGÅRD
Tradisjonen tro arrangerer historielaget Åpen bakgård i forbindelse med Kampendagene. Etter avtale holder beboere på over 30 adresser sine porter åpne for besøkende. Historielaget lager kart. God tur!