Foredrag og Quiz på Bistroen

Skrevet av Lasse Solberg 1. desember 2014. Publisert i Møter

Bistroen nov 2014Det var stappafullt da historielagets siste møte før jul ble Bjørg Bergenhusavholdt på Bistroen. Leif Gjerlands historier om Oslo trakk ca 60 mennesker til Bydelshuset. Og det ble en hyggelig aften, som ble avsluttet med en Quiz. Gjerland fortalte om jernbanens spede begynnelse i Norge og sikkert nytt for mange var at landets første stasjon var Strømmen. Ellers var det om Vestbanen, Nordbanen og Østbanen. Tøyen stasjon var tiltenkt en sentral plass i jernbanenettet rundt Oslo, men den ideen forsvant under krigen.

Gjerland har selv lansert uttrykket Nordens Pompei om området rundt Middelalderparken. Og han fortalte levende om området som var sentrum for byen i middelalderen. Men Kristian Kvart gjorde slutt på det, med ordene”her skal byen ligge” om områdene som ble Kvadraturen. Folk flyttet til den nye byen og ved det gamle stedet ble det jorder som dekket mye av den gamle bebyggelsen.

Vinnerlaget Bistroen 2014Møtet ble avsluttet med Quiz og to lag fikk fullt hus, Barne-og ungdomslaget og fire piker og en gutt. Bjørg Bergenhus ble den endelige vinner til slutt.